swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Fjärilar i magen

Kategori: Allmänt

Idag har jag lite fjärilar i magen. Det är sk. "mamma-oro-fjärilar" som gör sig till känna. Vi har varit vakna sedan 5 i morse då Sara skulle iväg med ett flyg 8.10. Hon flyger till Sverige på semester, alldeles själv, för första gången. Hon skall till Stockholm där hon skall hälsa på min syster med familj och blir borta i 11 dagar. Jag är egentligen inte så orolig, framförallt för att hon själv verkade cool lugn. Skönt! Men visst reser jag med i tankarna och hoppas på att allt skall fungera bra, att hon får en skön resa utan komplikationer och att det helt enkelt blir en rolig upplevelse. Det är ju än dock en lång resa. Just nu sitter Sara på flyget till New York där hon sedan byter plan till Stockholm men tyvärr har hon ganska ont om tid mellan avgångarna. Fördelen är att hon har en business biljett till Sverige (lyx som jag aldrig fått prova på) och kommer att vara snabbt ute ur planet (hem får hon dock åka på vanlig biljett). Hon löser det säkert galant men oj, vad jag tänker på henne. Det är nog alltid lite jobbigt som förälder att skicka iväg sina barn, att skiljas från dem och låta de "flyga med egna vingar"?
 
 
Medan Sara sitter på flyget till Sverige förbereder jag också (både mentalt och materiellt) för att låta Lukas få resa iväg själv och lufta sina vingar. Lukas skall åka till Cuernavaca i Mexico på en spanska resa som anordnas av skolan (Sara var på samma resa förra året). Lukas åker i arla morgonstund på torsdag och är också borta i 10 dagar så nu är det lite att fixa med hans packning och saker han behöver ha med sig. Nu skall jag iväg och handla lite "bra att ha saker" såsom solskydd, mediciner och present till värdfamiljen. Packa får han göra själv. Jag försöker låta bli att lägga mig i (förutom några tips) men tror det är bra att barnen får packa sina väskor själv och ta ansvar för det man packat ner (och ev. glömt att packa ner). Sara hade en jätterolig resa  till Cuernavaca förra året där de fick göra massa roliga utflykter, ha spanskalektioner varje dag, träffa nya vänner och lära känna en mexikansk familj. Hon lärde sig mycket spanska och blev sannerligen en erfarenhet  (eller flera) rikare. Cuernavaca är tydligen en fantastiskt trevlig stad så det blir säkert skoj men givetvis så är jag lite fundersam och orolig för vad det är för värdfamilj och om de är snälla, trygga och trevliga, men de är de säkert.
 
Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste du fortsätta framåt. ~ Albert Einstein
 
I dag är det Fettisdagen. Jag skall inte baka några semlebullar (då jag inte har plats för en endaste bulle i frysen) men utan semla blir jag inte.
Jag och alla andra svenska "Saratoga housewifes" med barn har blivit inbjudna till Mia (också en svensk Saratoga housewife) på Semlefika. Mia har bakat och bullat upp för fika i eftermiddag. Å, vad jag ser fram emot en god semla och en mysig pratstund. Dagens höjdpunkt! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: