swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Lycka är att vara frisk!

Kategori: Allmänt

Nu var det några dagar sedan jag bloggade. Jag har inte riktigt orkat och haft lust då jag haft en formsvacka sedan i onsdags eftersom min magkatarr gjorde sig påmind igen. Tänk vad man är lycklig när man mår bra! När jag har ont någonstans så tappar jag lite gnista, humör och motivation. Antar att det är så för de flesta? Men nu känner jag mig mycket bättre! Jag har under veckan försökt att hålla mig någorlunda aktiv och tränat en hel del trots smärta och obehag. Det har blivit träning med powerwalk, simning, löpning, och crosstrainer så jag känner mig ganska nöjd med min insats, trots att jag inte mått bra. Nästa vecka tänkte jag växla upp ytterligare och träna mer för nu mår jag bättre. Yippey!
Veckan har gått fort trots allt och det är så härligt väder med sol och kring 30 grader nästan varje dag så det är definitivt en humörhöjare, bara det!

I torsdags så blev jag bjuden på lunch (för att jag fyllt år) av mina kära svenska väninnor här borta. Vi träffades i Los Gatos (som är en mysig grannkommun till Saratoga) och åt lunch på restaurang, Winecellar. Vi fick ett bord utomhus och det kändes så lyxigt att sitta och luncha i skuggan denna underbara och varma dag med trevligt sällskap. Vi hade mycket att berätta för varandra då många av oss inte träffats i sommar. Hann också shoppa lite grann och det blev lite födelsedags presenter till vår älskade dotter som fyller 16 år nästa vecka. Härlig och uppiggande dag!
Glömde tyvärr att ta kort på oss alla tjejer men här kommer några vackra matbilder från vår lunch.


Min krabbsallad. Underbart god. Och visst är den vacker?


En sallad med rödbeta och getost. Vilken skapelse!


Jag nöjde mig med en Capuccino till dessert


Men de fanns de som ville ha en riktig kaloribomb efter maten

TACK alla härliga tjejer för en fantastisk lunch! Så glad att jag har er som vänner!

Rusade iväg från en härlig tjejlunch för att köra Saras golfbag, lite dricka och en macka till Sara när hon slutade skolan. Hon skulle nämligen iväg för att ha "try outs" för golfen i torsdags. De spelade 9 hål på Coyote golf club och det gick bra för henne. Så skoj! Hon har haft väldigt mycket läxor hennes första skolvecka så det har varit långa dagar och kvällar. Tuff start på terminen! Lukas däremot har haft lite lagom. Han gillar verkligen High school. Han tycker att han har många bra och roliga lärare, bättre mat och så tycker han att det är roligt med en så stor skola. Det blir förhoppningsvis en spännande hösttermin?
I fredags kom Rikard hem från Kina. Å, det är så härligt att ha maken hemma igen! Vi åkte till träningscentret där vi är medlemmar och jag gick in och tränade på gymmet medan Rikard tog igen sig en stund i eftermiddagssolen vid poolen. Efter ett par timmar där åkte vi och handlade helgmat tillsammans. Det är så härligt att göra det ihop med någon för en gångs skull eftersom jag alltid är den som handlar själv medan de andra jobbar och är i skolan. Kändes riktigt lyxigt att ha sällskap! Eftermiddagen toppades sedan med ett glas vin och lite tilltugg på en vinbar i Los gatos innan vi åkte hem och grillade lite gott till middag.

Så otroligt mysigt att dela en flaska vin och en tomat och mozzarella sallad
en varm och solig fredagseftermiddag på en vinbar, utomhus &
tillsammans med min man.
♥ Lycka ♥

Sara tillbringade hela eftermiddagen i down town Saratoga med kompisar, var hemma och åt och sedan åkte hon på bio. Inte mycket man ser av henne nuförtiden!


Igår startade jag och Rikard dagen med att ta en powerwalk i Saratoga bergen på morgonen. Det var mycket varmt men vi gjorde vår runda på 5 km och sedan sprang jag 2,5 km. Kände mig riktigt nöjd med mig själv!


Uppe på toppen av "bergsrundan" den här riktigt varma lördagen.
Denna promenad som innehåller många uppförsbackar är
som balsam för själen med dessa underbara gröna vyer.
Jag upphör aldrig över att förvånas över
hur vackert det är!

På kvällen blev vi bjudna til goda vänner. Vi hade lyxen att få njuta av kräftor till förrätt som de fångat själv natten innan och sedan bjöds vi på grillat. Å, vilken härlig kväll med massa god mat! Sara var med en liten stund med en kompis men sedan åkte de iväg för att gå på terminens första skoldans.


Sara och hennes kompis Christina innan skoldansen


Kräftor som fångats av värdparet själva. MUMS!


Ljuvligt gott! Kräftor, kokta på svenskt vis. SLURP!


Lukas assisterade oss med att öppna ölen till kräftorna
med sin skateboard som har en öppnare. Coolt tyckte killarna!


Söndag morgon. Fåglarna kvittrade, kollibris flög utanför fönstret fram och tillbaka, solen sken, familjen var hemma och lediga och det var ännu en varm morgon.


Passade på att njuta en stund med mitt morgon kaffe i solen
innan golfrundan. Tänk att man får inte nog?

Vi tog de sista apelsinerna på trädet och pressade juice. Nu får vi vänta på nästa skörd som kommer i december då apelsinerna är mogna igen. Lyxigt att bara kunna gå ut och hämta apelsiner för att pressa istället för att behöva släpa hem flera kilo från affären.


Helglyx med färskpressad juice

Rikard känner sig trött och lider av "jet leg" efter Kina resan men jag, Lukas och Rikard åkte i alla fall iväg och spelade en nio håls runda golf mitt på dagen. Jag spelade sådär men hade ändå 18 poäng men Lukas spelade ganska bra och vann med sina 20 poäng. Sara ville inte följa med då hon hade en kompis som sov över. De åkte till San Francisco zoo på eftermiddagen och äter middag i SF också, så det är ännu en dag då hon är ute på egna äventyr. Svårt att vänja sig vid att hon aldrig är hemma nuförtiden men antar att det är så det blir med tonåringar i familjen? Men glad åt att hon har skoj och har kompisar att ha kul med. Nu kanske hon orkar med veckans utmaningar med golf och läxor?

Lukas "dagens vinnare" på vår nio håls runda

Tystnad och koncentration

Lite väl varmt för en golfrunda. Man sökte alla skuggplatser man kunde hitta under rundan.

Men skoj var det!

 

Nu blir det söndags middag och sedan lite mys tillsammans med familjen. Laddar för en aktivitetsfylld vecka med promenader, löpning, simning, styrketräning och förhoppningsvis tennis? Däremellan blir det förhoppningsvis lite annan nytta gjord och anske någon trevlig lunch med väninnorna? Hoppas att jag får vara frisk?

Åsa

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: