swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Sista sommarlovsdagarna

Kategori: Allmänt

Idag är det den 19 augusti och det är min älskade, underbara mammas födelsedag. Hurra , hurra, hurra!
♥ ♥ ♥
De senaste dagarna har varit härliga, varma och soliga och har mestadels tillbringats tillsammans med barnen och diverse aktiviteter. Det har varit kring 30 grader hela veckan så det är riktigt skönt men också lite väl varmt när man skall vara aktiv. Vi har tränat golf och spelat en 9 håls korthålsrunda några gånger. Det är så bra för att träna närspel. Det har gått upp och ner för oss alla 3 när det gäller hur bra vi spelat (men det är så med golfspel). När det går bra vill man bara träna och spela mer och när det går mindre bra vill man också träna och spela mer för man vet att man kan bättre. Mycket psykologisk aktivitet men så roligt! Vi orkade inte träna och spela i så många timmar under dagarna för det var så himla varmt. Klagar inte men det är jobbigt att spela mitt på dagen när solen står som högst. Föredrar att spela under förmiddagen men då är det inte en chans att jag får med mig vår äldsta tonåring, tyvärr. Så jag har fått vika mig och skynda långsamt under morgontimmarna för att sedan åka iväg med nöjda barn som fått haft sovmorgon sista veckan innan skolan. Vad gör man inte för husfriden skull?
Har också fixat med en del saker såsom läkarintyg till Sara för att hon ev. skall spela golf på high school, lagat min och Saras Iphones som hade många sprickor i glasen, handlat lite div. nödvändigheter, vaxat benen och unnade mig faktiskt en manikyr och pedikyr. Vaxning av benen känns som en nödvändighet här då man alltid är barbent och fina tånaglar känns också roligt då man alltid nästan går i flip-flops. Att fixa naglarna här är så mycket billigare än i Sverige så man kan gott unna sig det iband.
Den lilla blomman på min (knubbiga) tånagel gör mig glad varje gång
jag råkar se den.

Har sådan idétorka gällande matlagning just nu. Gnuggar fantasiknölarna men de har tydligen semester än? Känner att jag måste komma i fas nu med att laga nyttig och näringsrik mat. Tror dock det löser sig själv då vi kommer in i en vardag med rutiner då skolorna böjar. Hoppas på det! Igår blev det dock en himmelskt god köttfärslimpa, råstekt potatis och lite smörstekta champinjoner (i brist på kantareller som många av er i Sverige äter just nu). Mums filibabba vilken god, enkel och bra middagsmat det är! Lätt att göra mycket av också så man kan äta rester en annan dag.
Köttfärslimpa med råstekt potatis, smörstekta champinjoner,
en enkel sallad och god salsa. Mums!


Till min hjälp i köket denna middag (och många andra middagar) är jag glad att kunna presentera "syskonen Bong",
Kalvfond och charlottenlöksfond. (Direktimporterade från Sverige). Dessa är helt "outstanding" för att förhöja smaken vid matlagning.
Oslagabara smakhöjare som jag har svårt att klara mig utan


Har också rostat min egen musliblandning för första gången. Riktigt gott med torkade tranbär, solrosfrön, hasselnötter och andra "nyttigheter". Så frukosten idag bestod av naturell yoghurt och god musli som toppades med Kanadensiska jätteblåbär. Yammie!

Frukost lyx
Hemmarostad musli, "svenskt kaffe" och en tallrik naturell yoghurt med musli och blåbär.
Tyvärr var det sista kaffepaketet så det gäller att njuta så länge det varar. Hoppas på
mer med nästa besök!



Nu blir det fredagsmys med familjen. Underbart!

Åsa ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: