swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Varma dagar & mjukstart

Kategori: Allmänt

Solen skiner och himlen är blå, varje dag. Det är riktigt härliga och varma dagar här i Kalifornien nu. Mysigt att starta skolan då det är så fint väder. I skolan här äter de dessutom alltid sin lunch ute om det inte råkar regna. Då blir det inomhus lunch och barnen avskyr det. En del tar med sig lunch och en del köper. Våra barn köper sin lunch för de mesta. De tycker det är lite lyxigt att inte bara äta hemlagat tror jag? Många av Saras kompisar har numera körkort så ibland åker hon med någon på lunchen och köper mat.
Denna veckan har jag lovat barnen att köra och hämta dem varje dag, trots att de har så olika tider. Känner att jag kan ge dem en mjukstart. Det är jobbigt att köra igång med skola eller jobb efter en lång ledighet. Det vet man ju själv hur seg man är och hur motigt det känns efter en lång semester. Hjärnan är liksom inte van att arbeta så intensivt. Det är skönt om man kan växla upp i en långsam takt, eller hur? Jag mjuk startar jag med och fixar lite hemma, skypar och mailar med nära och kära, tvättar, stryker och tränar lite lagom. Har suttit lite med papper och inloggningsuppgifter och har lite beslutsångest över alla universitetskurser jag tackat ja till och våndas för hur detta skall gå? Skall jag hoppa av någon eller skall jag tuta och köra? Svåra beslut!
Barnen blev så glada då de kom hem från skolan idag. Då hade jag gjort pannkakor och plättar. Gott mellanmål!
Det är nog inte så dumt att ha en mamma som är hemmafru ändå?
Lyx mellanmål

Idag (tisdag) har varit en riktigt varm dag med 35 grader så det blev enkel sommar mat till middag. Sill, lax, potatis och "dopp i kopp". Det sist nämnda är en Norrlands special med hackad lök och smält smör i en kopp på tallriken som man doppar sina små färska potatisar i. Yammie! Prova skall ni få se!

Tur vi kan köpa svensk sill på Ikea.


Hittade en burk Matjessill som jag köpt till midsommar men glömde bort då


Så enkelt och så vansinnigt gott!

När kvällen kom könde jag mig vansinnigt trött tots att min dag egentligen bara gått i halvfart. Bestämde mig därför att jag skulle lyxa till mig lite och göra en ansiktsmask och slappa en stund. Det kostar på att vara hemmafru i Kalifornien! (ler)


Riktigt skönt

Åsa

Kommentarer

  • Malin säger:

    Hej!

    Vilken fin blogg du har! Jag googlade fram den då min man jobbar på ERicsson i Sverige och vi funderar på att åka på kontrakt. Vilket är det bästa resp. sämsta med att åka på kontrakt?

    Mvh Malin

    2011-08-27 | 18:16:27

Kommentera inlägget här: