swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Uppe med tuppen

Kategori: Allmänt

Uppe med tuppen ännu en morgon (fredags). Körde Lukas till hans sista "summer golf camp" dag, och åkte sedan till Annika som tog mig med på promenad i kvarteren där hon bor (ett par km från mig). Där finns underbart vackra, läckra hus och stora trädgårdar, vacker natur och bergen runtomkring. Kul med lite variation på promenadstråken! Åkte direkt till Safeway (som är mataffären som ligger närmast mig) för att handla lite. Hade varit och stor handlat kvällen innan på storköpsaffären Costco men var tvungen att komplettera ytterligare. Kom ut med ännu en full kundvagn. Det blev en del eftersom vi skulle ha gäster till middag på fredag kväll samt att min bror och Anna kommer idag. Nåväl, tömde bilen i all hast för att åka vidare och hämta Lukas. Hade tänkt hinna med och se när han hade en  avslutningstävling men tyvärr missade jag det. Hämtade dock hem en supernöjd Lukas som kände att han blivit jätte inspirerad att spela och träna mer efter sina 4 dagar på golf lägret! Kul!
Väl hemma var det dags att förbereda middagen. Fick en sådan längtan efter den svenska sommaren, västkusten, Mollösund och färska svenska skaldjur.
Oj, oj...oj! Vad jag saknar svenska skaldjur. Här smakar skaldjuren ingenting
men man tager vad man haver!
Gjorde en fisksoppa trots att det inte riktigt kändes helrätt med 33 grader ute. Det luktade ljuvligt i huset! Fisksoppa receptet som jag använder kallas "fisksoppa Mollösund" och det receptet är jag så glad för. Hittade det för många år sedan i tidningen "Elle mat och vin". De hade varit runt i olika västkustsamhällen och plockat ur det godast det ätit. Då hade de b.la. varit i Mollösund, (Lite kul eftersom Rikards föräldrar har sommarställe där) och de hade besökt "Emmas" som serverar denna fisksoppa.  Har lagat receptet flera gånger och det blir alltid lika bra och soppan brukar bli mycket omtyckt. Lite god Chardonnay till och vitlöks bröd är pricken över i:et! Glömde tyvärr att fota den goda soppa i stundens hetta!
När gästerna kom så bjöds det på Filo deg trianglar som var fyllda med spenat och fetaost samt en hallon och kanel Mojito. Receptet på drinken tog jag ur kokboken "Leilas guldkant på vardagen" (som jag fått av en kär väninna). Jag är ingen direkt drinktjej. Tycker oftast att det blir för sliskigt och alla drinkar innehåller alltid massa krångliga ingredienser som man aldrig har hemma men måste erkänna att jag tycker att det är lite glamour känsla med drinkar! Och just denna drinken kan jag rekommendera varmt! SÅ GOD och grymt läcker!
Hallon och kanel mojito.
Härligt, härlig läskande...farligt, farligt god!
Yammie!
Trots en lite kylig Kalifornien kväll så satt vi ute till sena timmen med våra gäster. Drack god drink med tilltugg, åt god krämig fisksoppa med kall god Chardonnay till och krispigt vitlöksbröd, därefter en mumsig ostbricka md gott rött till. Sämre kan man ha det! Tiden gick alldeles för fort bara så desserten hann vi inte med. Gjorde inget för mig och jag tror att gästerna var mycket nöjda ändå?
Idag, lördag kommer min lillebror Gustav och hans flickvän, Anna. Yippey!
Jacuzzin uppvärmd och champagnen på kylning. Trala...la..la...la!
Åsa ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: