swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Girls night out

Kategori: Allmänt

Det är så härligt att vakna upp och se solen gå upp över bergen i Saratoga, blå himmel och vetskap om att det blir en varm dag. Allt det där man förknippar Kalifornien med! Det som många inte vet är att det är relativt svalt här på morgonen och kvällen, även om det blir varmt på dagen. Just nu 07.20 så är det bara 14 grader och sedan är det som varmast vid 15 tiden. Det är perfekt att ägna sig åt utomhusaktiviteter på förmiddagarna innan det blir för varmt. Solen är väldigt stark här och oftast blir det varmare än det lovat och dessutom känns det nästan alltid varmare.
I går blev det räksallad till middag för mig och barnen. Mycket uppskattat och gott! Rikard var ute och förnöjde sig med sina amerikanska kollegor och (svenska kollegor som just nu är på besök). Passade alldeles utmärkt med sallad då det var en varm och solig dag. Tyvärr kan man inte jämföra dessa räkor med färska svenska räkor men man tager vad man haver!
Blev super gott med inlagda kronärtskockor och en
hemmagjord örtdressing till! (Tack för tipset Anna)!

Man glömmer nästan bort hur gott det är med en matig middagssallad.(speciellt varma dagar) men jag äter ganska ofta sallad till lunch i någon form så sallad till middag känns väl sådär lockande faktiskt. Många dagar blir det i kombination med någon middagsrest (typ överbliven grillad kyckling eller en köttbit) eller en enkel pastasallad. Så glamorösa luncher äter jag för det mesta. Gäller att balansera vardagen! Men sedan är känslan desto lyxigare då jag väl går ut och äter!

Vår äldsta dotter, Sara ser man inte mycket av nuförtiden. När hon är hemma stänger hon dörren och sitter och chattar samt skypar med kompisar, skriver på sin blogg eller gör läxorna. Tittar man in och frågar något så säger hon: - "glöm inte att stänga dörren"! Kommer ut när det är middag eller frukost och sen ser man inte henne mycket mer. Nu börjar jag förstå vad alla andra tonårsföräldrar pratar om! Tänker man tillbaka några år (typ 20) så inser man väl att det kanske var ungefär så? Men vi hade inte så mycket tekniska prylar. Jag lade beslag på telefonen och stängde in mig i städskrubben (för det var närmast telefonen då vi bara hade en) och ingen annan kunde ringa in eller ut (det varade i några år) så jag inser nu vad mina föräldrar och syskon fick stå ut med! Äpplet kanske inte faller så långt från trädet?
Igår hängde hon med några kompisar i parken hela eftermiddagen och idag skall hon till San Francisco efter skolan med Fanny och Ellen. De skall gå på Bruno Mars konsert. Jättekul för tjejerna. Jag har lovat att köra dem (då är man världens snällaste)  Men jag tar med mig tjejernas mamma, Annika som sällskap. Medan tjejerna är på konsert skall vi mammor shoppa lite och äta gott.
Ser fram emot en tjejkväll i San Francisco by night!
♥ Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: