swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Det kommer mera......

Kategori: Allmänt

Yosemite. Vilket ställe! Underbar natur...och en hel del olika djur såsom ex. fjärilar och björnar. Det bor flera hundra svartbjörnar i parken och man måste tänka på att hålla undan mat och hygienartiklar. Svartbjörnen har flera ggr. bättre luktsinne än en blodhund så därför är alla övernattnings ställen utrustade med ett "björn säkert plåt skåp" där man måste låsa in alla hygienartiklar, solkrämer, dricka och framför allt, ALL MAT i olika former. Gör man det så kan man vara ganska säker. Björnarna är smarta så det brukar vara på jakt efter mat nattetid när det är mörkt, lugnt och tyst. Ibland gör de sönder en bil om man glömt något kvar i den  och de vet precis var folk brukar och ev. kan glömma något framme. Det gäller att tänka sig för! De går inte till attack om de inte känner sig trängda, hotade eller rädda. Skulle man möta en björn så skall man skrika högt och ta de hjälpmedel man kan för att låta så mycket som möjligt samt så skall man göra sig så stor som möjligt så att björnen känner sig underlägsen. Bra att veta!
En fjäril satte sig på Tinas hand och satt där länge. Tyckte nog att hon luktade och smakade gott?

Det var väldigt välorganiserat nere på campingen, bussar emellan utgångspunkterna på de olika promenadstråken, affärer, restauranger, pool pch information, internet lounge och det fanns något spännande och något att se och göra för alla.
Hur som helst. Vi kom upp till halva vattenfallet (Yosemite falls) vår andra dag. Rikard, Krister och Staffan tog sig upp till toppen på vattenfallet. Mycket stolta och nöjda över sin insats!
Så häftigt och otroligt vackert! Nöjda med promenaden t & r till halva Yosemite falls så gick vi "mammor" och barn till campingområdet för att inta en kall dricka (öl till mammorna) och lite pizza till lunch och därefter gick vi till campingområdets pool för att ta igen oss och svalka oss lite i hettan. Inte helt fel belöning! När herrarna kom tillbaka blev det ett par "kalla" till och restaurangmiddag på campingen. Mycket gott och trevligt!
Så obeskrivligt vackert och så svårt att fånga den mäktiga känslan på bild. Måste upplevas!
Just nu var det så otroligt mycket vatten i alla fallen och forsar p.g.a. så mycket snö i år. Det har inte varit så här mycket vatten på 20 år.
Utsikten från poolen på campingen är inte heller fel. Mäktigt!
Alla barnen och ungdomarna var super duktiga! Blir ett fint minne för livet för oss alla!

Det hände även en liten spännande sak på vår resa. Andra natten så vaknade Alva av att hon behövde gå på toa vid 5 snåret på morgonen. Camping toaletterna låg ca. 100 meter bort och det hade precis börjat ljusna något. Jag och Rikard vaknade till då hon letade efter ficklampan och jag tänkte att jag också går med henne. Hann bara tänka tanken innan Alva öppnat tältdörren men stängde den igen och sa i lugn ton: - Det står en björn utanför! Gissa om Rikard hoppade snabbt upp ur sängen? Han öppnade dörren men stängde den snabbare än snabbast. Björnen hade blivit nyfiken och stod nu med nosen precis utanför dörren. Pust! Lite läskigt men den försvann snabbt iväg igen. Alva och Rikard var de enda som hann se den. Det blev ett litet äventyr så där på morgonkvisten. Vi som var nödiga väntade en stund tills vi vågade oss ut till toaletterna igen.
En björntass avtryck utanför vårt tält på vår "inbrotts säkra björn låda"
blev vittnet av att vi haft björnbesök
Dag 3, vår sista dag begav vi oss till Bridal veil falls. Dit tog man bilen och behövde bara gå några hundra meter. Vi gick dock inte helt nära fallet för det forsade och sprutade utan dess like. Otroligt mäktigt, otroligt mycket vatten och det blev otroligt blött! Nere vid forsen gick det i alla fall att ta kort.
Bridal veil falls
Sista besöket vår sista dag var när vi åkte till Glacier point.
Där hade man en magnifik utsikt över Yosemite och Half dome.

Vilken 3 dagars tripp i nationalparken vi hade. Vackert, mäktigt, underbart, varmt, soligt, jobbigt, svettigt, roligt och äventyrligt. Hjärtligt tack till vårt trevliga ressällskap, familjen Bonnier och Boman!
Denna tripp gav mycket mersmak och det blir kanske en till resa hit? Då hoppas vi att vi kan åka lite gummiflotte på forsarna. (det fick man inte göra nu för det var för mycket vatten) och så hoppas vi hinna med att se det vi inte hann med denna gång. Otroligt fint ställe!