swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

En positiv upplevelse

Kategori: Allmänt

Idag har jag premiär besökt tandläkaren här. Det är nästan 2 år sedan jag gjorde en undersökning i Sverige så det känns som det var dags nu. När jag steg in på mottagningen i morse så blev jag glatt välkomnad av receptionisten som kom fram och hälsade, tog i hand och presenterade sig. Därefter kom tandsköterskan och sist men inte minst tandläkaren (och jag var faktiskt inte ensam patient därinne) även de båda kom fram, hälsade, tog i hand och önskade mig välkommen. Bra början.
Väl i undersökningsstolen så var allt lite mera high-tec jämfört med folktandvården hemma i alla fall. De hade en tv precis i höjd med lampan ovanför så man kunde ligga och titta på nyheterna medan man blev undersökt men det bästa var ändå att hon visade röntgenplåtarna medan jag låg där, körde in en kamera i munnen medan hon förklarade vad hon såg och hade gjort osv. Mycket pedagogiskt och en mycket positiv upplevelse!
Kände mig faktiskt glad när jag gick därifrån!
Hela denna veckan slutar Sara kl. 12 eftersom de har finals (sluttentor) i alla ämnen. Jag hämtade henne och så åkte vi till "fina gatan" Santana row, för att njuta av en härlig lunch i den 26 tradiga värmen. Mysig mor och dotter lunch i en härlig miljö på en bra salladsbar.
Plutos, en salladsbar
Därefter blev det klänningsjakt på ett närliggande shopping center. Sara ville ha en klänning till Lukas graduation från mildde school och sedan en som hon skall ha samma kväll då hon är bjuden på en "sweet sixteen fest". Lyckades faktiskt hitta ett par fina klänningar som hon var nöjd med så det blev en givande dag!
Blev så glad när jag kom hem och hade fått ett paket på posten från en väninna. En mycket fin kokbok som jag har önskat mig. Lycka! Tack snälla, snälla....snälla!
Å, vad underbart det är med vänner som förstår vad en stackars hemmafru långt borta från Sverige, vänner, familj och hem kan behöva!
En enkel middag som bestod av fisk i ett foliepaket blev det idag denna soliga och varma måndag. Här har vi grillat middag i flera dagar och vi fortsätter med det. Idag skivade jag lite färskpotatis, purjolök, cocktailtomater, laxfilé, torskfilé, citron och en smörklick i ett foliepaket med lite kryddor. På grillen en halvtimme och vips så var hela middagen klar (och nästan ingen disk blev det över när den var uppäten). Serverade detta med en kall örtsås och sallad till.
Härligt gott, fräscht och enkelt. Rekommenderas!

I kväll blir kvällslektyren en glansig kokbok. Underbart!
Åsa ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: