swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Härliga fredag

Kategori: Allmänt

Och så är det äntligen fredag...igen! Denna veckan gick verkligen fort! Säkert för att det var ledig dag i måndags?
Vaknade upp till en gråmulen morgon. Sitter med min 3:e kopp kaffe och tittar på kolibrin som flyger utanför fönstret. De verkar helt obekymrade av det tråkiga vädret och det är sannerligen fascinerande att titta på dem! Lyx!
Tyvärr verkar det inte som att det blir bättre än så här på några dagar, snarare sämre. Regnskurar lovas idag och lördag - måndag skall det bli något mer ihållande regn samt risk för blixtar och dunder på måndag. Mycket ovanligt väder här. Det är det stora samtalsämnet bland alla amerikanarna just nu, vädret. I vanliga fall så brukar det vara kring 25-35 grader i soliga Kalifornien i juni. MEn det verkar vara upp och nervända världen? Stora delar av Sverige har varmare och soligare just nu men det är verkligen välbehövligt för alla svenskar efter den långa vintern.
Sara är sjuk idag också. Hon fick gå hem från skolan igår med sprängande huvudvärk och det fortsätter idag. Planen var egentligen att hon och några kompisar skulle till nöjesfältet, Great America idag och sen skulle ett par tjejer sova över. Men Sara känner sig så pass dålig så att hon inte kan gå till skolan och då är hon dålig! (Ett säkert tecken på att hon är riktigt dålig då hon inte kan göra det som hon planerat med sina kompisar). Hoppas hon tillfrisknar snart!
Lukas är pigg och glad. Får han bara en halvtimme i soffan med att ligga och kolla på tv så är han glad som en lärka när han fått i sig frukosten. Han är nog ungefär som mig. När man väl har piggnat till så är man pigg och glad (utan start sträcka)! ON eller OFF! När jag väl har slängt "mina lurviga" över sängkanten (vilket är ganska tungt) och fått mig en kopp kaffe, då är jag ON och oftast pigg och glad. Folk på jobbet brukar säga: "hur orkar du vara så glad hela tiden"? Vet faktiskt inte, men det är jag. Är jag inte riktigt glad eller om det är något som bekymrar mig så brukar jag försöka vara glad ändå. Det underlättar ens egen vardag och varför skall alla andra drabbas av att du är nere?
Finns ett härligt ordspråk som säger: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"! Ligger mycket i det!
Amerikanarna (eller åtminstone Kalifornien borna) är väldigt bra på att hälsa, småprata och ge komplimanger till vem som helst. Det sägs att amerikanarna är ytliga men hellre att de småpratar lite ytligt och hälsar än att man inte gör det. (så som det många gånger är i Sverige). Man blir så glad av att bli bemött med en hälsningsfras, ett leende och ganska ofta en komplimang i någon form. Så härligt! Det blir liksom en mer positiv stämning och man behandlar inte varandra som luft. Vi har lite att lära från den här kulturen!
Nu skall jag göra mig klar för en golfrunda med Tina på Deep cliff golf course. Får nog packa ner ett regnställ och ett paraply idag ifall, ifall?
I kväll skall vi ut och äta på restaurang i "down town Saratoga" på "The Basin" med ett gäng andra vuxna (inga barn eller ungdomar skall med i dag heller).
För att titta på restaurangen som fått 4 - 4/2 stjärna i olika recensioner, tryck här!
Skall bli spännande, kul och säkert jätte trevligt i kväll!
Tooodelooo....... ♥ Åsa

Kommentarer

  • Lena Broström säger:

    Jag blir varm om hjärtat av att läsa din blogg, som andas så mycket positivitet ochglädje! Underbart, Åsa! Vilken lycklig familj ni är!

    Kram/Lena

    2011-06-06 | 22:08:20

Kommentera inlägget här: