swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Middle school graduation & Sverigebesök

Kategori: Allmänt

Fredagen den 17 juni.  Vilken dag!
Saras kompis Alva kom från Sverige, vilket Sara verkligen sett fram emot länge. Det blev ett litet äventyr!
Det visade sig att hennes plan från Paris var försenat med 90 min. Det visste vi om redan på morgonen så jag blev lite lätt nervös. Lukas graduation (examen) ceremoni skulle börja kl. 16.00 här och Alvas plan skulle nu landa 14.10. Alva åkte hit med assistans så det var jag som skulle åka för att "lösa ut henne". (Man måste visa ID på att man är den personen som föräldrarna sagt att skall komma och hämta henne). Blev lite pirrig och stressad en stund på morgonkvisten så jag såg till att starta dagen med en power walk för att skaka av mig lite nervositet och prata av mig lite med mina kära vänner. Det brukar vara bra terapi och så var det även denna dag.
Rikard hade haft telefonmöte större delen av natten med Sverige och satt i telefonmöte på morgonen igen så det var nog bra att jag var den som skulle köra och hämta i SF så han kunde få ett par timmars sömn medans jag var borta och innan Lukas skulle iväg.
Det var repetion på (med leduppställning och scen framträdanden) på morgonen för Lukas och alla andra åttor (300 st.)  och när han kom hem vid 11 tiden så var det en förväntansfull 14 - åring som längtade efter sin examen och kvällens graduation party med kompisarna.
Jag och Sara åkte till San Francisco flygplats på dagen för att hämta Alva. Tiden gick långsamt och sist men inte minst kom Alva ut strax efter 3. Pust! Allt hade gått bra och hon sprang in på toaletten, svirade om till en klänning oc sedan rusade vi till bilen, tryckte plattan i botten och körde hemåt. Rusningstrafiken hade precis börjat och det var inte lätt att köra fort men vi kom fram till slut efter (att ha varit något  aggressiv) i trafiken. Något jag har lärt mig här! (man måste vara det här för att komma någonstans när det är långa köer, mycket trafik och fem filer). 40 min. sena rusade vi in på den högtidliga ceremonin en solig, varm och härlig fredagseftermiddag. Vilket avslutningsväder. Ofattbart fint! (man är ju inte riktigt van vid att ha sådan tur med det i Sverige)!
Mycket lättat över att ha hunnit, trots värsta rusningstrafiken. Pust!
Nationalsången hade spelats, alla åttor hade högtidligt gått in på led genom en portal med amerikanska fanor, tal hade hållits och utmärkelser hade delats ut men vi hann till det viktigaste: att få se Lukas gå upp på scen och mottaga sitt graduation diploma. Med tårar i ögonvrån och en stolfile:///Users/rikardpettersson/Desktop/IMG_6332.JPGt min (som bara en förälder kan ha) applåderade vi och skrek när Lukas kom in! He made it! Mycket högtidligt!
Our sweet "graduation boy"
Lukas är framme och hämtar sitt graduation diploma från rektorerna
och vi hejade, applåderade och skrek som bara stolta föräldrar (och syskon) gör!
Igår hade vi dock hjälp av Alva. Mycket högtidligt var det!
En liten present i en fin graduation "gift box", från stolt mormor och morfar


Stolta föräldrar och syster med en nöjd Lukas

syskonkärlek
Jag är så enormt stolt att våra barn har klarat sig så fint i sina respektive skolor och dessutom med fina betyg. Lukas avslutade sin tid på milde school och åttonde klass. Till hösten är det Saratoga high school och 9:onde klass som gäller. Vemodigt att lämna Redwood middleschool efter 1 1/2 år där han tillbringat och kämpat många timmar av sina första 18 månader i USA, fått vänner, utvecklats,lärt känna, avsky och älska lärare och går ut med  fina betyg, starkare självförtroende och så rik på upplevelser!
När ceremonin var över fortsatte alla glada och lättade åttor vidare med vänner in på kvällens party som varade i några timmar med mat, dans, tävlingar och umgänge. - "En rolig dag och kväll" konstaterade en nöjd Lukas på kvällen och somnade gott med ett leende på läpparna!
Sara och Alva hade en hektisk eftermiddag. De åkte hem och svirade om för att åka iväg igen. Denna gång till ett sweet 16 party. (Stackars Alva såg så trött ut men ville ju självklart inte missa att få gå på ett party)! Så Rikard körde in de 2 party pinglorna, ner cabbat i kvällssolen. Alva var trött men förväntansfull och det blev en rolig kväll. När de kom hem vid 10 tiden kan ni ju bara tänka er en person som var trött och somnade innan hon hunnit lägga sig i stort sett. Men vilken start på sin USA resa hon fick!
Söta tjejer på väg till sweet 16 party
Tjejerna på G med privatchauffören Rikard.
När alla barnen var ute och roade sig gick luften ur mig och Rikard.
- Hoppsan! Vad skall vi äta nu då? Åkte och köpte ett par goda "New york steaks" och lite Risoni sallad samt  slängde ihop lite grönt på tallrikarna. Mums! En riktig höjdare en fredagskväll!
När alla barnen väl var hemma så somnade vi alla ganska skönt denna fredagskväll!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Grattis!!!

    2011-06-20 | 01:43:03

Kommentera inlägget här: