swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Yosemite

Kategori: Allmänt

Ligger efter med skrivandet just nu. Det har varit en hektiskt vecka full av aktiviteter.
Har nu kommit hem efter att ha tillbringat några dagar i Yosemite nationalpark.  Vilket underbart vackert ställe!
Vi bodde i sk. stugtält. Det var en mycket enkel stuga med bara myggnät till fönster, gipsväggar och en presenning hängandes över huset, det var trallgolv och "stugan" låg en halvmeter ovanför marken. Det var som sagt ett relativt enkelt campingboende som fungerade alldeles utmärkt. Tyckte att det var kul att bo något enklare och det är bra för barnen att inte bara bo på hotell, vilket vi gjort den största delen av alla semestrar (om man bortser från en husvagns semester i Spanien för 10 år sedan)
När vi kört in i nationalparken stoppade vi för att ta kort. Yosemite valley och Half dome syns i bakgrunden, Vackert!

På vintern kan man ha värme i stugan men den var nu avstängd. På natten hade vi 10-12 grader vilket var mycket skönt efter några dagar med värme mellan 30-38 grader. När vi kom dit var 4 mycket sköna och ren bäddade sängar klara i tältet (vilket förvånade mig). Såg riktigt fräscht ut!  Samt att vi hade rena handdukar på hyllan och det var bara att hämta mer om man behövde.
Hela familjen och Saras kompis Alva samlade utanför
vår "tältstuga" i Yosemite nationalpark

"Stugorna" samt internet loungen där man kunde "chilla" lite om man hade tid och lust.
Barnen var där en kväll. Vi vuxna hade inget behov av det.

Efter ett snabbt pic-nic lunch stopp på vägen (när vi kört i ca. 4 timmar) och äntligen kommit fram så hade vi ambitionen att hinna med en liten hike. Vi bestämde oss för att gå runt Mirror lake. En ganska snäll promenad på 8 km. Det visade sig dock att den var avstängd halva vägen pga. ras så vi fick nöja oss med halva rundan. Det blev dock ett stopp för bad i en översvämmad flod. De enda som vågade sig i det kalla vattnet för att bada var minstingen i gänget, Adam samt Lukas. Iskallt var bara förnamnet! Men killarna var modiga och tyckte det var uppfriskande i 36 tradig värme.
I did it!
Adam var modigast och doppade sig först

På kvällen åkte vi till ett pic-nic ställe för att grilla. Många korvar blev det och björnarna hade nog fest där när vi hade åkt hem i mörkret?

Nästa morgon åt vi en för beställd "restaurangfrukost" och blev mycket positivt överraskade av utbudet (för att vara en camping). Det fanns äggröra, bacon, yoghurt, flingor, bagels, bröd och självklart donuts och muffins (i mängder).
Stort utbud av Donuts
Laddade for en hike blev vi när vi alla var mycket mätta i magen.
Vi bestämde oss för att gå till Upper Yosemite falls. Det är en promenad uppför i några kilometer som var ganska krävande i värmen. Många vätskepauser blev det! Men så värt promenaden för den underbara utsikten. Rikard, Staffan och Krister bestämde sig för att gå till topp of Yosemite falls som var ytterligare några kilometer uppför och ännu brantare.
På väg uppför i värmen.

Fortsättning följer. Nu bär det av till stranden där vi skall samlas några familjer, grilla, leka, bada, promenera och ha det bra!