swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Barnen nöjda = jag nöjd

Kategori: Allmänt

Ångest över att känna mig så onyttig! Ännu en sådan där dag då jag känner att jag inte gjort någon direkt nytta men barnen är nöjda så då får väl jag känna mig nöjd? Träna och göra lite nytta kan jag göra x flera i veckan! Körde tjejerna (Sara och hennes kompis) till Great America där de skulle tillbringa dagen. Det är en stor nöjes och vattenpark. Har inte varit där själv än men Sara säger att det är jätte häftiga åkattraktioner och man kan även ta med sig badkläder för det är en kombinerad vattenpark.http://www.cagreatamerica.com/index.cfm

Jag, Sara och Kristina i väntan i utanför Great America

Så jag stannade till där en stund eftersom vi lovat att köpa sä
songs pass för båda våra barn (Då är mamma såååå snäll, men sedan kan jag gärna avvika så fort som möjligt om man frågar barnen).I år skall vi ju vara här en stor del av sommaren så vi tänkte att det blir nog skoj att kunna åka dit några gånger? Så otroligt mycket folk en timme efter öppning! Var kommer alla människor ifrån? Fick i alla fall köpt det vi skulle. Billigt! 54.99 dollar för en hel säsong. Jämför med Liseberg så är detta rena rama fyndet!
Åkte sedan vidare på sonens begäran (ibland blir man förvånad)! till ett shoppingcenter med mest outlet butiker, Great mall.
Lukas hade önskemål om några nya Vans skor som han hade siktat in sig på. Det är ett riktigt trevligt mall men idag var det tok mycket folk. Slutsats: Alla som inte åkt bort på minisemester skulle på nöjespark eller ägnade sig åt shopping på sin lediga dag! Det var dessutom SUPER MEMORIAL SALE i nästan varenda butik. Mycket fint och stora fyndmöjligheter men jag orkade inte riktigt. Jag kan ju åka dit en vardag då det knappt är något folk och på gott och ont så har jag vant mig vid att ha det luftigt och nästan köfritt, så det är inte roligt att gå en helg då alla andra är där. Men, man får ju offra sig ibland när barnen vill åka, gilla läget och hänga med. Lukas hittade inte heller de skor han ville ha men var nöjd ändå. Han fyndade ett par Skullcandy hörlurar och var mer än nöjd med det!! Jag hittade lite kläder till min käre man som jag hoppas han blir glad över? (han har så sällan tid och ork att springa i affärer) så köper inte jag så blir det inte mycket nytt! Vi hade också en jätte mysig lunch tillsammans på Fresh choice.
Himla bra lunch ställe som barnen älskar! Man får plocka hur mycket sallad man vill och sedan finns det soppa, pizza. pasta och ett dessertbord med ljuvliga mjukglassar samt frukt. Bara att hämta så länge man orkar äta! Fräscht, gott och mycket prisvärt! Nöjda med dagens fynd och tok mätta i magen åkte vi hem.
Min STORA grönsakstallrik & bakpotatis. I bakgrunden på min ser man Luks lilla grönsakstallrik. Å, andra sidan hämtade han mat flera ggr. Ni ser den "spännande" tallriken med ostsås, pizzaslice & tomatsås. Hmmmm....
Sist men inte minst, mjukglass som man inte kunde låta bli, tyvärr!



Efter lite handling av mat på vår lokala mataffär Safeway,  så pysslade jag ute med mina örter så det kom i jord. Blev en liten mysig "ört hörna" på våran köks trappa. Hade gärna velat köpa lite snygga krukor och lite annat snyggt till dem men nöjde mig med det jag hade. Det duger!
Det blir lite annorlunda när man bor så här och hyr hus. Man kan inte köpa allt nytt och massa grejer. Vi skall ju hem en gång också och får betala för allt extra vi skall ha med oss hem. Så vi får nöja oss med det enkla och det fungerar alldeles utmärkt! Så mycket grejer man har hemma som man inte har någon nytta av och så mycket man slänger! Man blir varse om vilken materialist man är när man flyttar så här över hela jordklotet och bara har med sig det nödvändigaste samt bara köper det man absolut behöver i inredningsväg (och lite till) . Ganska skönt!  Vi klarar oss bra och saknar inget men det kanske är för att man vet att det är tidsbegränsat?
Idag blir det Biff stroganoff och ris till middag som serveras med saltgurka och en fräsch sallad till.
Älskar biff stroganoff! Det är en av de bättre vardagsrätterna tycker jag! Denna stroganoff hade jag i frysen. Så skönt att ha lite mat som är färdigt och så man bara kan koka något till. När jag gör ex. grytor och lasagne gör jag alltid en trippelsats. En som vi äter direkt, en som vi värmer senare samma vecka och en som jag slänger in i f rysen och som vi oftast äter när Rikard är på tjänsteresa. Så skönt att ha och inte jobbigare att göra en sats. Prova om ni inte gjort det innan! Jag tappar alltid lite gnista när det gäller matlagning när Rikard är ute och reser. Vet inte varför men det är bara så att han fattas till bords och det känns inte lika roligt att laga middag då. Kan verkligen förstå hur svårt det måste kännas i ett singel kök!
I väntan på att Sara kommer så vi kan äta middag ihop så skall jag faktiskt ta mig i kragen och ge mig ut på en löprunda. Så längesedan sist nu men nu är det bara att övervinna latmasken och springa!
Grund recept på biff stroganoff

Grädden kan uteslutas om man vill göra en vardagsvariant. Jag brukar hälla i ett par burkar passerade tomater istället (för det mesta) för jag gillar tomatsmak. Dundrar alltid på med kalvfonden (som vi importerar från Sverige) också för att få extra fyllig smak och sen kan man ju mixtra själv med att lägga till och dra ifrån med smaker! Ex. på goda tillägg kan vara: vitlök, färsk hackad persilja, cayennepeppar (om man gillar sting).
Ris och en krispig sallad till är himla gott!
  • 500 g strimlat nötkött (innanlår eller biff)
  • 1 st gul lök el.ett par charlotten lökar
  • ca 2 msk smör
  • 1 tsk salt
  • 1 krm malen svartpeppar
  • 1 tsk paprikapulver
  • 4 msk tomatpuré
  • 2 tsk ljus fransk senap
  • 2,5 dl grädde
  • 4 msk kalvfond

Gör så här:

Skär köttet i 1 cm breda strimlor. Hacka löken

Värm upp en gryta med margarin eller smör på medelhög värme.

Stek köttet ett par minuter. Lägg i lök och låt det stekas tillsammans.

Krydda med salt, peppar och paprikapulver. Tillsätt tomatpuré och senap. Häll på grädden (tomaterna) och kalvfonden.

Låt steka på svag värme i grytan helst under lock, i ca 10 minuter. Helst längre för mustig smak. Fyll på med vatten om det kokar bort vätska? Blir dundermört om det får puttra en bra stund!

Smaka av med salt.

Det är också himla gott att ta oxfilé som kött, grädde och simsallabim har du en härlig bjudrätt. Bara tt variera tillbehören!

 

♥ ÅSa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: