swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Memorial day

Kategori: Allmänt

Här är helgdag på måndag. Memorial day. Den helgdagen infaller alltid den sista måndagen i varje månad och innebär egentligen att man tänker på och hedrar dem som dött i nationens tjänst, dvs. de som varit amerikanska soldater i armen och omkommit. Det är en stor helg här och många passar på att resa på en liten weekend trip eftersom det är en 3 dagars ledighet. Det känns som lördag idag. Ni i Sverige har ju er härliga långledighet framför er med Kristi flygaredagen och nationaldagen.
Det har varit en riktigt lugn och skön söndag. Härligt ibland att bara ta det lugnt, mysa omkring i pyjamasen i alldeles för många timmar, sörpla kaffe och ännu mer kaffe, äta lite extra god frukost och bara vara. Vet inte riktigt vad man gör men timmarna går fort sådana dagar. Barnen njöt också, skypade med kompisar och spelade spel. Dagen bjöd på klarblå himmel, 23 grader men ganska blåsigt tyvärr! Det har varit en blåsig vår i år!
Men inget ont som inte har något gott med sig! ÄLSKAR att hänga ut tvätt. Det är en sådan härlig känsla att ta in slät tvätt som luktar friskt och gott. Jag har varit ute och kört några svängar och uträttat lite ärenden.  Kom bl.a. hem med lite färska örter och jord så nu har jag och mina gröna fingrar något att pyssla med i morgon. Doftar så härligt med alla örter och det känns så hemtrevligt att ha dem på köks trappan. Jag satte mig en stund i trädgården och pustade samt funderade på i vilka krukor jag skulle sätta ner mina nya, doftande och gröna vänner och då fick jag en litet telefonsamtal. Det var Tina.
- Hej Åsa. Kommer du över på lite aptitretare innan middagen?
- JAJAMEN! Å, så underbart när man är ensam hemma och få komma bort en stund! (annars också) men det känns extra lyxigt när man är ensam. Cyklade snabbt över och blev bjuden på lite gott vitt att dricka samt lite drink tilltugg. Härligt!  Jag som känt mig lite slö och slapp idag fick genast ny energi och cyklade hem och lagade en god middag till en trio med hungriga tonåringar. Gjorde lite extra festligt med massa levande ljus, skön musik och fin dukning. Barnen åt och tyckte det var gott. (tack och lov) Men det tog högst en kvart och sen så var det inte kul att sitta och prata med mig. Sara har en kompis här i kväll som skall s ova över och de hade andra planer än att hänga hemma. Ett, tu, tre så skulle de över till en killkompis (och Lukas fick hänga med). Kors i taket! Nu sitter jag alltså här ensam,  allena och lite orolig  i soffan. Kan liksom inte slappna av när de är ute och ränner. Är det så här det kommer att bli i många år framöver?
Bloggar, lyssnar på musik och försöker njuta av att vara ensam hemma och bara tänka på mig själv en stund så här en söndag kväll. Bara att gilla läget och göra det bästa utav det hela! Tyckker i allafall att nedanstående låt är en riktigt mysig humör kick!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: