swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Saknad

Kategori: Allmänt

När man har haft gäster och de har åkt hem så känner man verkligen vad man saknar och längtar efter sin familj och sina vänner. Det blir en så påtaglig känsla. Till vardags hinner man inte tänka så mycket på det och man håller kontakten med skype, chatt och mail vilket funkar jättebra men just när någon har varit här och åkt hem så känner man en sådan enorm saknad efter alla nära och kära i hjärtat. Men så inser jag hur bra vi har det just nu och vilket skönt ställe vi bor på och då känns det lite lättare trots avståndet hem till alla nära och kära i Sverige.

Det har varit en riktigt skön och härlig helg! Rikard kom hem i fredags eftermiddag från en veckas tjänsteresa i Tyskland. Så skönt att ha honom hemma igen!
Fredagen den 11/11 2011 var det Veterans day här i Usa.Det var så skönt, mysigt och välbehövligt att barnen var lediga. Jag och Sara tog en liten shopping tur till ett inomhus mall men det var fler än vi som ville passa på. Herregud! Det var helt hysteriskt, så vi stannade bara ett par timmar och bestämde oss för att shoppa vidare en annan dag. För övrigt så tog vi det väldigt lugnt. Just fredagen kändes lite ruggig och det kom någon skur med duggregn så vi tände en liten brasa i öppenspisen när Rikard kom hem och satt och myste med lite Glühwein. Så mysigt och det värmde extra gott med förkylningen i kroppen.




I lördags morse var jag på mitt 9: onde besök (fyra ggr, bara förra veckan) hos en kiropraktor med anledning av mina smärtor i höften. Det känns faktiskt som det ger resultat. Vågar knappt tro att det är sant men faktum är att det inte gör ont mer. Bättringen kan också bero på att jag inte varit så aktiv de senaste veckorna då vi har haft gäster och att jag till råga på allt blev sjuk eller så är det kanske en kombination? Hur som helst så är jag himla glad att jag tagit tag i mina problem och hoppas verkligen att det löser sig så jag kan börja träna högintensiv träning igen. Kiropraktorn trodde även att hon kanske kunde hjälpa mig med mina migränproblem? Hon skickade nämligen iväg mig på en röntgen efter första besöket hos henne och såg på röntgen plåtarna att jag inte bara var sned i ryggraden (pga. snett bäckenbotten) utan också sned i nacken (förenklat uttryckt). Hon var ganska säker på att mina migränproblem som jag haft sedan jag var ett litet barn berodde på detta. Intressant och helt klart värt att ge henne en chans att försöka rätta till det. Tänk om det blir bättre?

Som vanligt så var inte Sara hemma med oss varken fredag eller lördagkväll men lyckligtvis hade vi Lukas hemma så det blev i alla fall lite familjemys känsla. Helgen var väldigt lugn. Varken jag, Lukas eller Rikard kände oss bra och behövde kurera oss från förkylningen. Vädret var inte heller något vidare. Molningt och kring 16 grader på lördagen så det kändes som en bra dag att ta det lite lugnt på. Vi skypade med familj och vänner och jag pratade länge med min farmor (88 år) som låg inlagd på Kalix lasarett pga. en hjärtinfarkt. Allt var bra med henne nu, kändes gott att prata med henne och hon blev så glad för att jag ringde. På lördagkvällen så blev det glöggpremiär. Vi hittade lite överbliven glögg från förra året så det blev ett par små koppar var. Riktigt gott och värmande!

På söndagen vaknade vi upp till en solig morgon. Å, vad lycklig man blir och vädret har verkligen en positiv inverkan på humöret. Även om jag och Rikard kände oss lite risiga med vår förkylning så gick vi en långpromenad i lite drygt en mil. Solen sken och jag gick i bara linne och kortbyxor den 13 november. Det är en helt fantastisk känsla!
Jag fick en himla massa energi efter promenaden så jag satt och pluggade hela eftermiddagen. Underbart med en sådan kick! Till middag så åt vi en klassisk amerikansk söndagsmiddag. Fyllt kalkonbröst med kokt potatis, sås och en god sallad.
I skrivande stund ligger jag ute i solen. Har haft ett par dagar med en del fokus på mina studier. Igår satt jag ute och läste några timmar men idag under förmiddagen har jag haft lite förberedelser inför ett grupparbete och ett möte med mina gruppmedlemmar där vår handledare introducerade ett mötesforum som heter Adobe connect. Lite som skype fast bättre anpassat just för möten i grupp. Spännande!
Det har varit en härlig start på veckan med strålande sol och kring 18-20 grader. Gäller att passa på att njuta! Det är höst även här och det är lite kyligare i luften, solen är inte lika stark och nu efter vi ändrat om klockan till vintertid så är det kolsvart kl. 17.30 här, däremot är det lite ljusare på morgonen igen och solen som visar sig allt som oftast ger en extra anledning att dra på smilbanden och man får inspiration, motivation och energi till att göra saker. Love California!
Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: