swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Veterans day

Kategori: Allmänt

Idag, fredag den 11 november är det Veterans day i USA. Det är en nationell helgdag för att hedra alla krigsveteraner. Skolorna är stängda och många är lediga från sina arbeten. Så idag är Sara och Lukas lediga och dessutom kommer Rikard hem i eftermiddag från en veckas tjänsteresa i Tyskland. Mysigt!

Vet inte riktigt vad vi skall hitta på idag? Vädret är "sådär" här. Det är en mellandag, med grått och lite regn skurar. Ser ruggigt ut ute! Men har lärt mig ett nytt uttryck idag där det gråmulna kallas, gråmysigt. Det gäller att tänka positivt! Här i Saratoga finns det inte så många sådana dagar så man kan faktiskt tycka att det är lite mysigt då. Man tillåter sig att ta det lugnt på något sätt. Man får lust att baka, laga goda soppor och grytor, göra eld i öppenspisen, läsa en bok och bara mysa. Är det sol ute så är det lite annat man är sugen på att göra. Allting har sin tjusning och visst är lagom bäst? Hade tänkt åka och spela golf med barnen men eftersom vädret inte är något vidare och jag och Lukas inte mår bra så får det vara! Föeslog en stunds shopping på ett trevligt "inomhusmall" för Sara och gissa om hon nappade?




Inget ont som inte har något gott med sig! Vi kan stänga av
sprinklerna i trädgården idag och spara lite vatten.

Jag tycker lite synd om Lukas och mig själv. Vi snörvlar, hostar, nyser, fryser och är allmänt sänkta av en rackarns förkylning som drabbade oss i början på veckan. Lukas har varit hemma i tre dagar från skolan denna veckan och jag låg helt däckad och nerbäddad en dag. Ack, så dålig man känner sig när man åker på en riktig förkylning. Tur man glömmer det emellanåt. Har sagt det förr men det tål att upprepas: - Lycka är att vara frisk!
Har tagit det väldigt lugnt hela veckan men igår blev jag bjuden på en lunch som jag inte kunde tacka nej till. Har två vänner som inte kände sig så bakterierädda och förbarmade sig över mig, tack och lov! Lycka är att vara frisk och att ha goda vänner! Det var verkligen uppgiggande att äta god lunch utomhus och få prata av sig lite. Är helt övertygad att det skyndar på min tillfrisknad!
I dag känns det något bättre både för mig och Lukas men vi är långt ifrån pigga och bra tyvärr.


Näsdukar, näs spray, halstabletter, the med honung och värktabletter
Saker jag inte kunnat leva utan den här veckan



Igår när jag letade efter the i skafferiet hittade jag denna :-)


Så det blev perfekt med ett glas efter maten i soffan. Det värmde gott!


Och så blev det köttsoppa till middag igår. En enklare variant med lite små
biff bitar istället för högrev. Men det gick snabbt, lätt och blev jättegott.
Både jag och barnen njöt av soppan med knäckemackor till. Gudomligt!
Perfekt mat när man är förkyld!


I kväll blir det nog Parmalindad kycklingfilé i balsamicosås och klyftpotatis eller hemmagjord pizza med Parmaskinka, Ruccolasalla och mozzarella till tjejerna och skinka och / eller salami till killarnas pizza. Blir det inte det ena så blir det det andra? Och det som inte blev idag får det bli imorgon!

Trevlig helg!

Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: