swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Dagens guldkorn

Kategori: Allmänt

I morse när jag gick upp så tog jag som vanligt en kopp kaffe, det första jag gjorde. Det var det sista svenska kaffet vi hade (trodde jag) men när jag letade igenom skafferiet så hittade jag ett Zoega paket som vi fått. Lycka! I vår familj så går det en hel del kaffe. Barnen vill gärna ha en kopp på morgonen till sin frukost, Rikard en kopp innan han åker och jag vill ha några koppar på morgonen. Dessutom sätter barnen ofta på ett par koppar på eftermiddagen då de kommer hem från skolan. Sedan skall vi inte prata om helgerna. Då brygger vi oftast två kannor på morgonen. Det amerikanska kaffet är inte så gott. Vet inte varför de har så annorlunda rostningar för jag antar att bönorna kommer från samma ställen? Deras kafferostningar här smakar och luktar lite beskt. Man får inte alls den goa aromen då man öppnar ett kaffepaket som man får av vårt kaffe. Mycket märkligt! Starbucks och Peets här borta är helt ok men det finns inget som slår Zoegas och Gevalia tycker jag. Så för oss är det vardags lycka att få dricka svenskt bryggkaffe. Mmmmm...
Dagens guldkorn. Lycka!



Efter regn kommer sol. Igår hade vi en molnig dag här i Saratoga och på eftermiddagen kom det lite regn, precis när Sara skulle spela golf. Rikard kom hem i hyfsad tid igår så vi åkte och tittade på när Sara spelade tävling. Vi hann se de två sista hålen. Så kul att se henne "in action"! Saratoga Falcons golf girls spelade bra och vann. Det var extra härligt då det andra lagets tränare var en riktig skrytpelle. Han pratade konstant om hur bra deras spelare och lag var under tiden jag och Rikard stod där. Han var inte lika högljudd och skrytig när det konstaterades att Saratoga vunnit (stort dessutom)! Kul! Samma person undrade om inte vi var Saras föräldrar? Han konstaterade också att vi måste vara från Europa då han såg oss och tyckte att tre så blonda personer med vår stil (vad han nu menade med det) måste vara från Europa?
Rikard kontrade med att: -I Europa har vi ju en stil i alla fall :-) Han skrattade gott och tog det på rätt sätt men var förvånad över att han inte märkt någon brytning på Saras engelska. Han tyckte att hon pratade som en infödd men hade reagerat över att hon såg europeisk ut. Lite smickrande för Sara.

Nu, så här på tisdag morgon kom jag precis hem efter en liten löptur på 2,5 kilometer. Trots att det var en kort sträcka och mycket syre i luften efter nattens regn så var det tungt! Konditionen är inte vad den borde vara men det är bara att kämpa på! Blir alltid lika förvånad över hur mycket kondis man tappar då man inte tränat på ett tag. Det är färskvara, sannerligen! Får nog ta mig en powerwalk på eftermiddagen också för att bättra på konditionen ytterligare? Så irriterande att känna att orken inte räcker till och benen känns tunga! Men skam den som ger sig!

Det håller sakta men säkert på att spricka upp här i Saratoga och det lovas kring 25 grader här idag. Ljuvligt! Tänk vad vädret påverkar humör, motivation och lust!  Såg att Stockholm och Göteborg skulle få mycket sol i veckan.  Även om det inte är så varmt så är det härligt och uppiggande med sol. Önskar verkligen att ni i Sverige får gott om den varan nu innan novembermörkret i Svedala! Här lovas det sol och värme resten av veckan.
Hoppas bara att det fina och goa vädret håller i sig här då vi skall få Sverigegäster om några veckor?
Nu skall jag fixa lite här hemma, köra golfklubborna till Sara som skall iväg på en tävling igen och sedan skall jag och Lukas ut och uträtta lite ärenden när han kommer hem från skolan. Skall också försöka gnugga geniknölarna och klura ut en middagsrätt. Idag lutar det åt att det blir någon lags thaimat till middag? Får se hur fantasifull jag känner mig när det är dags?
Igår eftermiddag blev det pannbiff med lök, hemmagjord potatismos och sås till middag hemma hos oss. Å, vad det var gott med riktig husmanskost! Passade extra bra med sådan mat då det var lite grått och ruggigt med regnskurar i går kväll.
Nu kom solen och med den värmen så jag slänger mig ut en stund och njuter!
Todeloooo...
Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: