swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Lugnt veckoslut

Kategori: Allmänt

Konstaterar än en gång hur snabbt dagarna och veckorna går samt förundras över att även jag som inte jobbar tycker att det går så snabbt.
I fredags hade jag stora planer på att hinna med både det ena och det andra men dagen slutade med att jag inte hunnit med så mycket som jag tänkt mig. Jag gick i alla fall bergspromenaden på morgonen med en av de svenska tjejerna, Carina. Kändes så otroligt skönt att gå den rundan igen för det har inte blivit så mycket träning och promenader det senaste. Dessutom så förenar man nytta med nöje under promenaden då man har sällskap för man får prata av sig lite samtidigt som det är en bra motionsrunda. Ambitionen var sedan att åka och simma 1 kilometer men......jag kom aldrig iväg. Eftermiddagen "pratades" bort, helt enkelt. Först ringde jag min svärmor och svärfar för att höra om allt var bra efter resan och sedan satt jag och skypade med min kära väninna Line. Så mysigt att få prata med henne ostört! Vi skypade i flera timmar och det kändes som om vi satt hemma hos henne den här fredagskvällen. Line satt och drack vin och jag och drack kaffe men vi löste en del världsproblem och planerade kommande jul semester ihop. Det är så underbart med skype! På kvällen blev det fredagsmys med killarna i familjen då Sara var ute på vift (som vanligt).
Lördagsmorgonen var en sådan härlig, solig och underbar morgon med helgfrukost och hela familjen var hemma. Lukas åkte sedan och spelade golf med en kompis. Jag och Rikard åkte också och spelade en 18 håls runda golf och Sara var hemma, skypade med kompisar och pluggade. Sedan hade vi ännu en skön myskväll, (dock utan Sara) som var på vift igen. Det är svårt att vänja sig vid att barnen inte vill sitta hemma och mysa med oss utan har andra prioriteringar. Sara var ute på "Halloween hunt" på  nöjesparken Great America. Nöjesparken är Halloween dekorerad och det finns levande spöken och vålnader som smyger omkring och skrämmer folk. på kvällen skulle Sara hämtas kl. elva på så det var bara att försöka hålla sig pigg. Jag och Rikard åkte och hämtade tillsammans så det skulle kännas lite roligare och dessutom är det inte lätt att hitta sina barn utanför parken då det är hur mycket folk som helst, mörkt och väldigt stort. Lukas var i alla fall hemma så vi hade en mysig filmkväll tillsammans.
Söndagen fortsatte i lugnets och njutningens tecken. Rikard jobbade några timmar, Lukas och Sara gjorde läxor och tog det lugnt och jag åkte iväg för att simma och slappa vid poloen några timmar. Det var en sådan underbar dag så det kändes helt fel att inte njuta utav den. Sedan tränade jag, Lukas och Rikard på gymmet en timme innan vi åkte hem för att avrunda helgen med en smaskig söndagsmiddag. Det blev grillade New York steaks, råstekt potatis och grönsakspytt, god sås och en härlig sallad. Lugn. härlig och avkopplande helg! Det är en riktigt energikick med sådan helger  och nu är vi laddade för att orka med ännu en vecka med jobb, plugg och aktiviteter!
Lite "bra att ha grejer" för några timmar i solstolen
Varenda gång jag åker för att simma i utomhuspoolen på träningscentret
så förundras jag över hur ljuvligt härligt det är att simma utomhus i solen och
sedan kunna lägga sig och njuta en stund. Önskar alla fick uppleva detta!
Livskvalité!


Rotsaks pytt. Gudomligt gott och så enkelt!


Härlig söndagsmiddag

Den här veckan har börjat bra med en powerwalk i bergen tillsammans med ett glatt gäng tjejer och som avrundades med en lång pratstund. Sedan har jag tankat bilen och varit och veckohandlat på storköpsaffären Costco och eftermiddagen blir till att ägna sig åt tvätt, strykning och lite annat.
Det är roligt att tanka här för det är så mycket billigare än i Sverige.
55 dollar för en full tank på vår stora bil. Man ler hela vägen hem och ........lite till!


Handlat på storköpsaffären, Costco. Man får inga påsar men  en låda om man vill? Kul att handla där då de har mycket roliga och annorlunda grejer samt hög klass på maten med mycket ekologiskt. Unnade mig en smoothie som färdkost hem och köpte en till Sara också som hon fick på väg till golfen.

Var tvungen att åka en sväng till lokala mataffären också för att komplettera veckohandlingen. Man kan ju inte handla storpack på allt. Sedan några veckor tillbaka säljer de pumpor och Halloween dekorationer överallt och folk har redan börjat att dekorera sina trädgårdar m.m. Högtiden, Halloween har ju blivit ganska stor i Sverige också men här är det verkligen stort. I Sverige upplevde jag det som att alla pyntade lite till jHalloween just den helgen eller kanske samma vecka men här är det som sagt flera veckor innan och det skall gärna vara mycket av allt. Hoppas på att kunna lägga ut mycket bilder efter Halloween här i år så ni får se vilka dekorerade trädgårdar det finns. Själv har jag inte ens köpt en pumpa än. Kanske dags?

Sara har golftävling idag så jag skall köra henne till klubben. Hon har fått vara med och tävla i alla tävlingar och det har gått upp och ner. Nu har de förlorat de tre senaste tävlingarna så nu måste de vinna de sista för att ha en chans att vara med på prispallen. Sara tycker det är roligt men det blir hektiska vardagar då det är träning eller tävling alla dagar i veckan måndag - torsdag och när hon kommer hem är det läxor som väntar. Men hon kämpar på och gör det bra! Heja...heja! Go Saratoga golf girls go! Tyvärr vill hon inte att jag kommer upp och tittar när hon spelar. Det är ju såååå pinsamt om föräldrarna är där!
Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: