swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Trevlig helg!

Kategori: Allmänt

När jag väckte Sara i morse (torsdags) visade sig att hon var förkyld så hon är hemma från skolan idag. Kom som ett brev på posten! Hoppas....hoppas bara att vi andra klarar oss! Har varit och handlat idag och införskaffade en hel del c-vitamin rika produkter som vi får proppa i oss och hålla tummarna att vi klarar oss i från såna elaka baciller. Har INTE tid att bli sjuk nu när jag precis har kommit igång med träningen någorlunda och när vi dessutom får besök från Sverige nästa vecka.
Idag var jag ute och sprang en 4 km. runda på morgonen och det kändes lättare än det gjort på mycket länge! Tjoho! Äntligen börjar träningen ge lite resultat!

I morse (torsdag) var det ruggigt, grått och rått. Var egentligen inte så hinmla kallt gradmässigt (mellan 10-12 tidigt) men det var så dimmigt, disigt och grått. Det är höst även här i Kalifornien och det känns främst på morgonen och kvällen då det blir riktigt kyligt och fuktigt. Husen är inte så välisolerade här så det brukar alltid kännas väldigt kallt inne när hösten och vintern kommit och nätterna blir kallare. Trots att vi har heltäckningsmatta här hemma (på gott och ont) så fryser vi om fötterna. Tack och lov för att kära mamma stickat fina yllestrumpor till oss alla. De anvämds flitigt vill jag lova!


Mammas handstickade yllestrympor ♥


Var och handlade och det är mycket pumpor just nu


Denna affär är helt underbar. Nästan bara ekologiska varor. So nice!

Kaffe med pumpa krydd smak. Smakprov i affären. Ganska gott faktiskt!


Pumpa puré


Pumpa öl


Åkte och fick stora  bilen handtvättad in och utvändigt medan jag satt och
drack kafffe. Finns ju mycket sånt hemma nu också. Himla smidigt och
fint blir det!


Åkte sedan vidare till lokala mataffären här och där var det rea på all
alkohol. Den ni!


Gissa om det är roligt att handla mat här? Finns så många fina mataffärer och utbudet av fräsch och bra mat är enormt. Visst finns det en hel del "junk food" också. Det finns mycket gott och fina råvaror hemma också men det är lite på ett annat sätt här. Måste upplevas! Sedan är det ju så att jag har mer tid att handla mat här. Det är sannerligen en lyx! Vem har tid att åka till olika affärer hemma, njuta och gå och handla i lugn och ro? Det har jag nu! Kan flanera omkring länge i en mataffär om jag är på det humöret och har tid och ibland blir det tom. ett par olika mataffärer pga. att vissa saker är den ena affären bättre på och den andra har bätre utbud på något annat.

Fortsätter skriva på inlägget jag började på igår. Idag är det fredag och Rikard kommer hem. Underbart! Efter några lite svalare dagar på dryga 20 grader så lovas det visst 27 grader lördag - söndag. Kanske lägge att passa på att åka till beachen? Mmmm....

Sitter här med mitt "amerikanska, smaklösa och blaskiga morgon kaffe" och planerar dagen. (Tur att Rikard kommer hem med mer svenskt kaffe idag)!Morgonpromenad i bergen med tjejerna, simning och sedan lite tvätt, renbäddning och fredags middagsförbredelser. Kanske jag får med mig min man ut på en vinbar för att ta ett litet glas vin innan middagen i eftermiddagssolen?
Idag har jag planerat för grillad fläskfilé, klyftpotatis, rostad paprikasås och en god sallad till middag. Ett Zinfandelvin till detta torde passa fint kanske? Skall även försöka skapa lite Hallowenstämning på vår veranda i dag. Tänk om man skulle kunna få till en sådan här cool pumpa som nedan?



Pumpakonst

Trevlig helg!

Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: