swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Härligt, roligt och mysigt

Kategori: Allmänt

Nu är jag tillbaka i verkligheten igen. Det har varit roliga och händelserika veckor med våra gäster.
Eftersom jag bloggat så lite det senaste skall jag försöka berätta lite om vad vi gjort det senaste när vi haft Sverigebesök.
Igår på onsdag åkte våra gäster hem till Svedala igen. Vi har haft några fantastiskt mysiga, roliga och intensiva veckor och det har varit så roligt att träffa Rikards föräldrar igen, få visa dem lite av vår vardag, umgås med dem och roligt att få umgås och lära känna Rikards fastrar, Anita och Birgitta samt deras män, Bengt och Hans-Gunnar lite bättre. Igår eskorterade jag dem till San Francisco flygplats eftersom de hade så mycket bagage så de inte fick plats i sin 7 sits bil. Det kändes härligt att de var så nöjda med sin semester här och att de tyckte att de fått se och uppleva så mycket fint både med oss här och på sin Las vegas och Los Angeles trip. Härligt med nöjda gäster!
Åkte hem ensam, tårögd och trött. Det känns alltid sorgligt och vemodigt när Sverige gästerna åker hem och man vet att det tar ett tag innna vi träffas igen. Luften går ur en när man vinkat av dem, dels av alla känslor men också för att man slappnar av och vet att nu har man bara sig själv och sin familj att tänka på. I går blev det inte mycket gjort förutom lite tvätt.
Vi har hunnit med mycket roligt med våra gäster tycker jag och en stor del av tiden har vi shoppat. Det är verkligen ROLIGT att shoppa är i USA och det har vi sannerligen gjort! Alla hade betalat för att få ta med sig extra bagage och de fyllde de upp ordentligt! Utbudet av affärer är oändligt och priserna är bra och extra roligt är det givetvis när dollarn är ganska låg som den är nu. Känner mig ganska mätt på shopping just nu! Inte för att jag inte tycker att det är roligt och inte för att jag har handlat så himla mycket men efter ett par veckor med gäster som vill shoppa mer än gärna, så har det blivit en del affärer den senaste tiden. Himla roligt men nu känner jag mig ganska nöjd med just den biten för ett tag. Har varit shopping guide och tagit våra gäster på många bra outlets, mall och andra affärer (ändå känner jag att jag hade velat att de skulle ha hunnit med med mer). Får ha några veckors vila innan våra nästa gäster anländer. KAn garantera att min shoppinglust vaknat till liv igen då. Kan tänka mig att de också vill ut och shoppa lite?
Det blev även en del andra aktiviteter och utflykter under de gågna veckorna. En 18 hålsrunda golf, manikyr och pedikyr, vinprovning, utflykter till Santa Cruz, Carmel, San Francisco och Big basin state park, middagar på restauranger såsom LB steak på Santana row, Bella Saratoga och Outback steakhouse och en hel del shoppingmall.
Bilen var fullastad med shoppingfynd så gott som varje dag


Lyckliga tjejer med fina påsar från Victorias secret
och killar som spexar med Hallowenutbudet i en affär


En dag i Santa Cruz där vi fick se lite sjölejon som latade sig
under piren, goda fiskrätter till lunch och en par sköna timmar
i solen på stranden

En heldag i San Francisco
Givetvis åt vi en god klassisk "Clam chowder" soppa i surdegsbröd.
(en matig och krämig musselsoppa).
Mina kära svärföräldrar vid Golden gate bron
Och visst åkte vi den gamla spårvagnen genom stan



Efter en mycket dimmig dag så klarnade det äntligen upp på eftermiddagen
så vi lyckades få se bron.


Ett besök på en av de lokala vingårdarna uppe i Saratoga bergen var uppskattat
och mycket trevligt. Vi köpte en del goda viner där som vi avnjutit till middagen under
några kvällar


En mycket trevlig vinprovning


Ett besök i en nationalpark för att få se de
jättelika Redwoodträden


Många, många mysiga, varma kvällar utomhus hemmavid och på restaurang med god mat, gott vin och trevligt sällskap. Underbart!


Måmga grillmiddagar med goda tillbehör blev det

Goda viner

Och några goda desserter de kvällar de fanns ork och plats i megen

Förra fredagen kom våra kära gäster tillbaka efter att ha tillbringat några dagar i Las Vegas och Los Angeles. De var mycket nöjda med sina dagar och mätta på upplevelser, intryck och bilkörning. De skulle kört kustvägen hem men missade avfarten så det var lite snopet men det kanske var lika bra det för då hade de inte varit hemma förrän fredag natt? Jag ordnade lite småplock som vi gottade oss med tillsammans med lite gott vin med när de anlände på kvällen. Vi hade en mysig stund med god mat och gott vin.

I lördags bestämde vi oss för att åka Carmel och 17 mile drive som går genom Monteray, längs kusten och förbi exklusiva bostäder, fina golfbanor, samt Pebble beach där den berömda golfbanan ligger. Man passerar också den kända  "The lone cypress". Vägen är ca. 15 km lång. Det är en betalväg men de som bor där har fri entré. Det var en ljuvlig varm och solig dag så vi bestämde oss för att äta lunch på Pebble beach och sedan fortsatte vi till Carmel och satte oss på stranden för att njuta en stund. Jag och Rikard åkte hem lite tidigare då Lukas skulle på skoldans och Sara skulle kolla på en hockeymatch men de andra stannade och flanerade en stund i den mysiga staden Carmel.


På väg att köra 17 mile drive men vi måste betala 10 dollar först

Ett av stoppen efter den vackra kustvägen

 

Vi åt lunch på den världskända och exklusiva golfbanan, Pebble beach

Solade och njöt en stund på stranden i Carmel

Underbara, roliga och härliga veckor!

Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: