swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Enegiboost

Kategori: Allmänt

Oj, vad dagarna rusar iväg!  Tänk att det redan är torsdag idag och i morgon, fredag kommer våra gäster tillbaka efter sin roadtrip. Efter en något svalare helg här så har vi återigen en härlig vecka med sol och höga temperaturer. Igår var det 38 grader i skuggan och en alldeles sagolikt skön och ljummen kväll. Satt ute länge på kvällen och njöt av ett glas vitt vin. Hade tagit fram en gryta från frysen men den kändes helt fel i värmen. Det fick bli lite grillade hamburgare istället.  Det skall tydligen blir lite svalare i helgen igen med "endast" kring 22 grader så det är bara att försöka njuta av värmen nu.

I tisdags var jag och min vän, Eva ute på en powerwalk i Saratogas villakvarter och sedan gick vi en bit upp i bergen till, villa Montalvo Art center. Det är en gammal villa som byggdes 1912 av senator James Phelan som var Kaliforniens första folkvalda senator. När han dog testamenterade han huset och tomten på 175 tunnland till delstaten Kalifornien. Han ville att det skulle användas som en offentlig park och en plats för främjande av konst, musik, litteratur och arkitektur vilket det idag också gör. Fantastisk park miljö med promenadstråk runt i bergen. Mysigt att gå omkring där och ta med sig pic-nic. I tisdags gick vi  bara dit och vände för att sedan gå tillbaka till Saratoga down town och fika. Totalt blev det en promenad på lite drygt en mil. På väg hem så slank vi in i en av Saratoga små butiker. Jag blev lycklig ägare till en klänning och en festväska i skinn. Hade lite presentpengar sedan jag fyllt år som kom väl till användning. Underbar dag och en riktigt energikick!


Ett av träden uppe vid Villa Montalvo. Bon för både stora och små


Så mycket vackra blommor det finns




Saratoga high school har "homecoming week" den här veckan. Det är en temavecka med lite extra jippon för att "fira" att alla är tillbaka i skolan. Varje årskurs får välja ett tema. De äldsta (seniors) får välja först, näst äldsta (juniors) sedan osv. Sara är en junior i år och Lukas en sk. Freshmen (9:onde klassarna och yngst på skolan). Gick förbi skolan och tog ett kort på dekorationen som var placerad vid skolans ingång och som  Saras årskurs gjort. Temat är trollkarlen från Oz. Fint va? Lukas årskurs dekoration var tydligen på skolgården och dit gick jag inte. Tänk om de hade sett mig där? Så PINSAMT det hade varit. (ler). Dessutom är det lite tävlingar och annat hela veckan på lunchrasterna. Kul tycker barnen! Avslutningen på temaveckan är skoldansen som är på lördag, "Home coming dance". Lukas skall dit men Sara hade visst andra planer.





Dålig bild blev det med mobilen men man ser lite i alla fall


Min fina festväska i svart skinn. Kan användas
med el. utan axelrem.

Dagarna bara springer iväg. Igår spelade jag en 9 hålsrunda golf med Kerstin och Monika. Det gick väldigt upp och ner för min del men det var så roligt att få spela med tjejerna igen efter ett långt uppehåll då de varit på semester till Sverige. Efter rundan hade vi stämt träff med Lena som brukar vara med och spela i vanliga fall men nu har opererat foten. Hon skulle möta upp oss på golfrestaurangen och vi hade sett fram emot en lång lunch i solen. Men tyvärr var restaurangen stängd. Snopna satte vi oss i biliarna och åkte till närmaste mat ställe som blev en hamburgerrestaurang med bord inomhus. Inte riktigt som vi tänkt oss men mycket goda hamburgare och väldigt trevligt ändå. Vi åt och löste världs- och ilandsproblem i ett i ett par timmar. Så mysigt! Man blir så upprymd efter lite aktiviteter och en pratstund med goda vänner! En riktigt energiboost!

Idag har varit en toppendag. Morgonen var alldeles ljummen och jag tog en 5 km.powerwalk i bergen i sällskap av Carina och Eva. Ljuvligt! Har sedan suttit inne resten av dagen i stort sett. Kört och hämtat samt hängt och vikt tvätt och sedan lite fix med massa papper och studier. Imorgon måste jag försöka vara ute mer! Skall ha ett litet telefonmöte på morgonen och därefter skall jag åka och simma innan jag helghandlar och städar lite. På kvällen inväntar vi våra gäster som kommer hem.
Todelooooo
Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: