swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Mys med barnen

Kategori: Allmänt

Helgen har varit solig, varm, lugn, skön och fylld med hemma mys med barnen. I lördags gjorde vi mest ingenting till barnens stora lycka. De älskar att vara hemma, sova länge och bara ta det lugnt efter en tuff skolvecka. Jag Skypade och pratade lite med familj och vänner och pysslade lite hemma och när jag äntligen gav mig iväg för en löptur var kl. ett på dagen och då var det 28 grader. Dumt att göra det när det är som varmast och det straffade sig också för orkade endast 3 kilometer och det var otroligt jobbigt att springa i hettan.
På G
Men bättre än inget! Inte min grej att springa när det är så varmt! Har tyvärr en hel del besvär med min höft till och från och efter löpturen fick jag riktigt ont igen och det värkte hela natten. Så tråkigt när man känner sig så "taggad" för att träna! Lukas kommenterade värken med att: - mamma, det kanske är ålderskrämpor? Hur skall man tolka det? Vet inte riktigt vad jag skall göra för att det skall bli bättre heller? Vila är inget alternativ! Ett tag fick jag så ont när jag spelade golf också men efter att köpte nya golfskor med lite bättre stabilitet så blev det bättre. Kanske behöver springa på lite mjukare underlag och byta löparskor igen? Värt att prova i alla fall.
Lördagsmiddag blev tacos  och kvällen avslutades framför tv:n med barnen, en bra film, en skål svenskt godis och ostbågar. Vad mer behöver man? 

På söndagen åkte jag och barnen iväg på en liten shopping tur och lyxade till oss med en fika på ett mysigt kafé.
Mycket godsaker fanns det på det franska kafét
Jag kände mig dock nöjd med en god kopp kaffe

Lukas hittade ett par Vans skor som han gillade och Sara hittade som vanligt en hel del. Det blev ett par nya toppar, smink och ett par jeans. Jag köpte faktiskt ingenting men var nöjd ändå. Ibland är det kul att bara komma ut och titta lite och mysigt var det att gå och shoppa lite med barnen utan att jaga runt efter något man letar efter eller behöver. 
På eftermiddagen tog jag en 9 km. powerwalk innan middagen. Det var en helt ljuvlig kväll och jag gick i sällskap med på Petra Marklund, även kallad September. Inte fysiskt såklart men i podversionen av sommarpratarna. Så härligt avkopplande att lyssna på dessa sommarpratare. Har några kvar att lyssna på upptäckte jag. En del har jag börjat lyssna på men bytt eftersom jag tyckt att de inte verkar så bra men nu när jag nästan lyssnat på alla så får jag gå tillbaka och lyssna på dem med. Kanske kan de ha något tänkvärt och intressant att säga, trots allt?
Njuter av promenader här borta. Det är en sådan speciell och mäktig känsla av att ha bergen runtomkring sig, klimatet, en hel del fina hus och alla människor man möter hälsar glatt. Uppiggande!
Söndagsmiddag fick bli "fyra små rätter" = rester eftersom det fanns en hel del byttor i kylen med diverse små portioner. Kvällen avslutades med ett "halv åtta hos mig" rally på tv 4 play. Å, vad jag tycker det programmet är trevligt och jag är så glad att jag har möjlighet att följa de programmen. Barnen hade en hel del läxor som skulle göras så det passade bra att jag sjönk ner i soffan och myste själv med mina matlagningsprogram. Hoppas på massor av motivation och mat inspiration!
Läckert med vinodlingar efter promenadvägen
Mycket mogna druvor
När jag lyssnat på alla sommarpratare får jag nog fixa en ljudbok till telefonen. Så avkopplande att gå och lyssna!
Märkte dock att man kunde tanka hem även förra årets sommarpratare så jag får nog göra det och lyssna på dessa med. Kul!
Som jag berättat förut så är ja inne i ett stim med noll fantasi vad gäller middagsmat. Vet inte varför det blir så här att man känner sig så omotiverad? Kan det kanske vara värmen? Dessutom blir jag ännu mer fantasilös då Rikard är bortrest, tyvärr. Men motivationen och fantasin kanske kommer som ett Brev på posten när man minst anar det?
På söndag får vi gäster igen och då får jag ju förhoppningsvis lite hjälp med att fantisera ihop lite middagsrätter?
Idag har jag varit hos tandläkaren och lagat två hål. Usch! Det är verkligen ingen trevlig upplevelse men nu är det gjort! Fick ett par röda glasögon som jag skulle ha på mig så att deras starka lampor inte skulle störa eller blända mig. Det var riktigt avkopplande och behagligt. Så bra det nu kan bli med verktyg och fingrar i munnen och bedövade läppar och kinder. När jag gick därifrån var jag så bedövad på båda kinder och tyckte så synd om mig själv så jag var tvungen att åka ut och titta lite i en av mina favoritaffärer för att pigga upp mig lite. Det funkade utan att ens shoppa något! Ha,ha!
Sara har blivit uttagen även denna vecka för att spela golftävling. Idag spelar de mot en annan skola på deras hemmabana.  Hennes tränare tar ut 4 tjejer varje vecka som skall få spela tävling och nu är Sara med för andra veckan i rad. Förra veckan vann Saratoga och en nöjd Sara hade spelat ganska bra. Nu sitter jag här och håller tummarna för att det går bra även idag då de möter en skola som tydligen är kända för att vara bäst i hela Bay area? Go Saratoga Falcons golf girls, go!
Skulle gärna åkt och kollat på tävlingen men det vill inte Sara att jag / vi skall göra. Det är så pinsamt. Ni förstår eller? Istället för att stanna och titta så åkte jag vidare till ett friluftsområde med massa gångvägar. Det är mycket upp och ner längs dessa trails och det är så härligt med skogen runt omkring sig och stundvis lite skugga av träden.
Utsikten uppe på Fremont older
Utsikt över San Jose
San Jose är också den största staden i Silicon Valley. I staden bor 989 496 människor (2008) vilket gör den till den mest befolkade i norra Kalifornien och den tredje i delstaten, efter Los Angeles och San Diego. San Jose är den tionde största staden i USA och täcker en yta av 461,5 km².


Dessutom bjuds man på en fantastisk utsikt över Saratoga och San Jose uppe på toppen. Idag hade jag sällskap av Barbro Osher i lurarna. Det visade sig vara ganska intressant eftersom hon bor delvis i San Francisco och hon var den som startade SVEA i början på åttiotalet i SF (Svenskföreningen för kvinnor). Hon pratade också om hemlängtan då man bor i ett annat land långt borta från Sverige, lyckan och vikten av att ha svenska vänner på plats i landet man bor som man kan prata med när man vill känna svensk gemenskap, prata om hemlängtan och dela gemensamma problem och upplevelser i ett annat land.
Så härligt att höra henne sätta ord på känslor och upplevelser man själv känner när man bor här.
Nu får jag återgå till mina hemmafru sysslor. Sara skall hämtas från tävlingen och middagen skall fixas. Idag blir det korv Stroganoff med ris. Längesedan jag gjorde det. Korven här är tyvärr inte lika gos som i Sverige.
I kväll väntar ett stryk berg som får attackeras efter middagen framför tv 4 play och veckans första "halv åtta hos mig".
Källa: Wikipedia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: