swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Härliga dagar

Kategori: Allmänt

Helt galet mysiga och härliga dagar har passerat.Tiden går så fort då man har roligt!

I torsdags tog jag farväl av vår vän Lena (mindre roligt förstås) som skulle flytta hem till Sverige på lördagen. Jag, Monika och Kerstin bjöd Lena på en lunch i Los Gatos på "Winecellar restaurant". Tråkigt att ta farväl av en god vän och golfkompis men hoppas att vi kan hålla kontakten med varandra. Vi hade i alla fall en mysig lunch med god sallad och ett glas vitt vin till, så där på en torsdag. Myyyys!
Min vackra och goda skaldjurssallad


Från vänster: jag, Lena, Kerstin och Monika
Mysig avskedslunch för Lena. Vi kommer att sakna dig här!

Här hemma tjuvstartade vi helgen redan i torsdags kväll med att äta en supergod, hemmagjord räk och laxmacka. Det kändes rätt att tjuvstarta helgen då det bara var en dag skola till för barnen och sedan lov för dem (springbreak). Så vi firade att det var torsdag, snart fredag och sedan lov. Det blir inte roligare än man gör det till!

Mums!

I fredags var det gråmulet med regnskurar men jag och min väninna Carina trotsade vädret och tog en långpromenad till Villa Montalvo som är en park. Promenaden avslutades med en mysig förmiddagsfika utomhus på ett café (trots moln och regn som hängde i luften). Det värmde gott med en kopp kaffe och så unnade vi oss en god bggel med Philadelfiaost och lax. Himmelskt gott. Efter promenad, fika och pratstund hade jag energi för att ta tag i fredags städning, tvätt och stryk. När väl Rikard kom hem så åkte han och jag och myste med ett glas vin på: Cinnabar winery här i Saratoga. Det tyckte jag att jag var värd efter en eftermiddag med städ, tvätt, strykning och middagsförberedelser. Där spelades levande musik av fyra damer i blandade åldrar. Det var lite countryinspirerad musik och de var riktigt bra. Carina och Staffan dök också upp en stund och gjorde oss sällskap. Mysig start på helgen!  Sedan åkte vi hem och grillade lite gott till middag som vi åt med barnen (som för en gångs skull var hemma båda två).
Carina med munnen full av god bagel

Lördag morgon kom solen. Äntligen! Vi hade fyra tråkiga dagar, tisdag - fredag med regskurar och blåst som avslutades med hellregn, åska, blixtar och kraftiga vindar. Brrr...... Men på lördag var det toppen igen.  Jag och Rikard tog en powerwalk runt Saratogabergen som är en 9 km. runda t & r hemifrån oss. Vi tyckte det kändes bra att gå ut och gå då vi skulle spela golf på eftermiddagen, (på en bana där man måste ha bil). Nöjda med oss själva åkte vi iväg tll golfbanan men där visade det sig att veckans regn gjort att det var lite blött på banan så de ville att man endast skulle köra golfbilen på vägarna mellan hålen. Det blev alltså en hel del promenad på rundan. Banan är kuperad men många långa hål. Det blev mycket motion den dagen! Vädret var soligt och ca 18 grader men med lite kyliga vindar emellanåt. Golfrundan var härlig och vi spelade ganska bra allihopa så det var riktigt roligt.
9:onde hålet på "slingan Mountain" på Cinnabar golfcourse. De har tre slingor
och denna dag spelade vi "lake" och "Mountain" slingorna.Jättefin bana men....svår
Omgivningarna är underbart vackra med alla bergen runtomkring
Söndag morgon blev ännu finare, ännu varmare och vi blev ännu mer sugna på att göra en utflykt. Sagt och gjort. Efter en lite "skypestund" med vänner hoppade vi in i bilen och åkte till Carmel för att tillbringa dagen vid havet. Det är alltid lite lurigt när man närmar sig havet här. Skall det vara molnigt, disigt eller soligt? Vi hade tur och det var nästan klarblått när vi kom dit. Vi bestämde oss för att starta med en lunch så vi kunde sitta på stranden och bara njuta sedan.
En plats i solen i Carmel på en uteservering




Min underbart goda lunch pizza. Innehöll Chevré,
Mozzarella, pesto, italiensk korv och färsk basilika. (så himla onyttig
men gudomligt god). Äter pizza så sällan så den gången jag gör det
så njuuuuter jag!


Mätta och goa parkerade vi oss på stranden.
Å, så härligt med sanden, havet, solen och havsdoften! Men.....
vi hann inte sitta där länge innan molnen kom och de blev bara fler och fler


Till slut var det igenmulet och stora koftan åkte på. Lika bra att åka hem
igen. Strandstunden blev inte så lång men det var en mysig utflykt.
Carmel är en sådan vacker plats på jorden!


På hemvägen passerar man en hel del odlingar och där finns också en
frukt och grönsaksaffär där de säljer "traktens skördar". Vi köpte
en hel låda jordgubbar och massa grönsaker.
Billigt, fräscht och gott

Väl hemma i Saratoga sken solen och varmt var det. Det blev en stund i solstolen, poolen och jordgubbar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: