swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Härligt, lite tråkigt men också himla jättekul

Kategori: Allmänt

Helgen har passerat och det är redan onsdag och sista veckan i augusti. Det var något svalare under helgen med ca. 23-25 grader. Riktigt skönt! Men nu har dagstemperturen gått upp igen och nu har vi härliga lite dryga 30 grader. Mornarna är dock lite kyligare nu känns det som? Det är en viss föraning av höst med lite högre klarare luft men det är i allafall 12-16 grader vid 7-8 tiden så det är inte kallt. 
 
Fredagkvällen blev lugn. Rikard kom hem och hann tom. njuta i solen en stund med kollibrierna surrande ovanför och en kall öl. Sämre kan man ha det och vilket perfekt avslut på en arbetsvecka. Kvällen fortsatte sedan med mysig grillmiddag och hela familjen var hemma. Härligt! 
 

Syns väl att han njuter? Själv satt jag brevid den trötte mannen, pigg, pratsam (förvånad)? och njöt av att
ha maken för mig själv en stund samtidigt som jag sippade på ett glas vin
Life is good! 
 
På lördagen åkte vi ut för att fixa diverse ärenden och tänkte sedan fortsaätta en tur med cabben upp i bergen och till en vingård vi aldrig har besökt förut. Glada i hågen satte vi oss i bilen, cabbade ner och fräste iväg. Men, kom inte så långt! Jag tyckte det lät skumt när vi körde och Rikard stannade för att kolla. Jorå, lite luft i ett däck konstaterades och vi körde vidare till tappen för att tanka luft. Kom dock bara ett par hundra meter till för då lät det ännu mer. Suck! Däcket var platt. Vi har "fri assistance" i vår försäkring så det utnyttjade vi för bekvämlighetens skull.

Assistans bilen har ryckt ut till oss
 
De kom, bytte däck och sedan var det bara för oss att åka in med det gamla för lagning. 
Däcket gick dock inte att laga då hålet satt på sidan. Det blev beställning av ett nytt däck och vi blir 310 dollar fattigare. TRÅKIG utgift och tråkigt avslut på en lördageftermiddag. Ingen cabbetur, inget vingårdsbesök utan istället däckbyte, daäckverkstad och 2000 kr fattigare. Suck! Men den det kunde varit värre! Det blev helt enkelt ett glas vin hemma i kvällssolen och lite kött på grillen. Ingen dum eftermiddag och kväll, trots allt. Slutet gott, allting gott! 
I söndags blev det en golfrunda med make och son. Vi spelade på en bana vi aldrig spelat förr, Summit point. Det är en bana som ligger otroligt vackert med en enorm utsikt över Silicon valley och med en massa läckra hus uppe på kullarna runtomkring. Tyvärr var det också en svår bana. Suckl! Mitt spel som för tillfället är uruselt var ju inte bättre denna dag heller och inte blev det ju bättre av att banan var så svår. Lukas spelade också väldigt dåligt och Rikards spel var sådär. Tyvärr ingen bra runda resultatmässigt men en härlig utflykt med vackra vyer.
Söndagen är också lite av en "läxdag" för barnen som oftast har en del läxa över helgen. För deras del blev det några timmar hängandes över böckerna, dock i en lugn och skön takt med många pauser emellan såklart. 
 


 


 


 
Jag har haft lite lyxigt mellan varven under veckans gågna dagar. I måndags var jag var ute och gick med en väninna i Los gatos bergen. Härliga vyer med otrolig utsikt och återigen hur mycket stora, fina och lyxiga villor som helst. Kan inte se mig mätt på dessa vackra hus med deras otroliga lägen. Många hus har en lite egen vinodling på tomten, pool, en stor härlig altan och enorma trädgårdar. Glömde tyvärr att ta kort i "stundens hetta" så jag kunde dela med mig till er av upplevelsen. Stundens hetta är också rätt beskrivning på mitt tillstånd uppe på berget. Det var kring 30 grader varmt och det var en mycket brant uppförsbacke till toppen, så hett var det. Därefter blev jag bjuden på en härlig Tacosallad hemma hos Jessica. Mums vad gott det var! Det skall jag laga hä rhemma snart. Tror det kommer att bli mycket uppskattat av barnen. Jessica har också många fruktträd i deras trädgård så jag åkte hem med en påse proppfull med nyplockade apelsiner, citroner och grape. Fick tom. med mig en hemmaodlad paprika. Underbart! Tack snälla Jessica för promenadsällskap, lunch och frukt! 
 
Tacosallad a´la Jessica. Mums filibabba! 
 
Nyplockade citroner. Saknar verkligen vårt citronträd som vi hade i förra huset här
 
Nyplockade apelsiner och grape. Lyx! Saknar också vår apelsinträd från förra huset
 
 
Väl hemma igen var jag full av energi (efter motion och pratstund) så jag satte igång med att putsa fönster som en liten "gnu". Kände mig mycket nöjd med mig själv när jag gick till sängs den kvällen! 
I tisdags morse sprang jag 2 km. därefter powerwalk i bergen, allena i 5 km. och sedan 2 km. tempolöning hem. Så skönt med 9 km. morgonträning även om det kändes rätt tungt just den dagen med löpningen. Suck! Har ju anmält mig till San Jose rock Marathon (halvmara) den 7 oktober så nu gäller det att speeda upp tempot lite och få lite längd på rundorna. Skam den som ger sig!
 

Aaaaaahhhh....ibland är det bra att gå ensam. Man hinner njuta på ett annat sätt. Stopp tiden
och bara njuta
Bild från toppen på bergsrundan. Har haft bilder härifrån förut men man upphör aldrig att förundras
över hur vackert det är
 
Druvorna börjar vara mogna i var mans trädgård = skördetider stundar
 
Tisdagen fortsatte med ännu en lunchbjudning hos ännu en svensk tjej, Madde. Sorgligt nog har Madde fått en svår sjukdom att tampas med men vi tjejer lyckades ändå med en mycket trevlig lunch tillsammans med babbel om allt och inget, erfarenheter, tråkigheter och roligheter, skratt men också vemod och som pricken över i:et så blev vi bjudna på supergoda krabbkakor av värdinnan.  (Mums! Det skall jag prova att göra här hemma också.) Tiden gick alldeles för fort! ♥ Håller alla tummar jag kan och ber för att vår vän, Madde snart skall bli frisk! ♥ Tack snälla för den trevliga lunchträffen, Madde. Så mysigt att träffas igen! På eftermiddagen kände jag mig dock lite vemodig och ägnade lite tid till eftertanke och tog det lite lugnt. Man är så lycklig att man är frisk, att barnen är friska och att man har det så bra som är så lyckligt lottad. Viktigt att komma ihåg när man gnäller om småsaker och känner sig missöjd med diverse triviala ting.
Carpe diem!  
 
Veckan har flutit på bra på många sätt.  Sara har haft "try outs" till skolans golflag i dagarna tre. Har precis hämtat hem henne och hon känner sig inte så nöjd med sin prestation resultatmässigt men det gick bra ändå och hon kom med i skolans golflag i år igen. Jättekul! Hurra! 
 
 Todelooooo
Åsa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: