swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Sista veckorna på sommarlovet

Kategori: Allmänt

 
När barnen har sommarlov så betyder det: inga tidiga rmorgnar, ingen stress och senare kvällar. Men, nu är det slut på det roliga. Är man någonsin förberedd eller känns det lika brutalt och plötsligt för alla? Det kommer så snabbt inpå (fast det faktiskt inte gör det). Man vill liksom inte väckas ur sin "skönhetssömn" eller så är det såsom ordspråket säger "mycket vill ha mer"? Men visst är det lite skönt på ett sätt. Vardag, rutiner, nyttig mat, träning, tidiga mornar OCH tidiga kvällar men framförallt en helg att längta efter. En helg att rå om familjen, ha tid och lust för roligheter och vara tillsammans med dem man älskar. Det är nog så att vi alla mår bäst att ha något att längta till? 
 
Barnen har börjat sin skola nu i måndags och snart sätter mina studier också igång. Sara har börjat sitt fjärde och sista år och är en sk. "senior" på skolan nu. Lukas börjar sitt andra år och är en sk. Sophomore. Båda verkar nöjda med skolstart, klasser och lärare. Lukas har redan en hel hög med läxor som han tålmodigt och strukturerat tar i tu med direkt efter skolan. Sara har också läxor (men inte lika mycket än) men har golfträning varje dag efter skolan i några timmar och har uttagning "try outs" till skolans golflag nästa vecka. Hoppas hon kommer med! Det positiva med den här terminen är att båda barnen har samma schema. Det gillar mamma, då det blir mindre att hålla reda på.
 
De sista veckorna tillbringade vi med att bara ha det ganska bra. Barnen sov så länge tills jag väckte dem (och det gjorde jag i hyfsad tid) Tycker inte man skall sova bort sommarlovet! 
 
Vi njöt av sol och värme (vissa av oss i alla fall).
Det har varit otroligt varmt här ända sedan vi kom hem från Sverige, mellan 30-40 grader med
blå himmel och SOL
 
Härliga frukost med amerikanska maffiga blåbär
 
Kaliforniska, solmogna och söta gubbar har vi mumsat på
 
En härlig dag på stranden i Capitola
 
Och jag badade i havet. Det är mitt huvud som sticker upp och Carina som står bredvid. Mycket stolt
över mig själv, (badkruka som jag är). Dessutom är inte vattnet så varmt här. Men, just den här 
dagen kändes det som kring 18 grader alla fall
 
En dag i vattenparken med alla ungdomarna
 
Njutit av att äta frukost ute och titta på alla kolibrierna som är här ofta
 
Jag fick ÄNTLIGEN "tummen ur" och köpa de fina Tom Ford glasögonen jag suktat efter länge.
Nu är de mina och skall användas flitigt
 
Jag och barnen åkte på utflykt till IKEA för att avnjuta "Swedish meatballs" till lunch och för att 
införskaffa nya solstolar då en av våra gått sönder. Dessa blev det efter att Lukas provat 
 
 
Läste denna underbara kokbok (som jag fick i present av min kära vän, Line) vid poolen.
Boken rekommenderas varmt!  Först och främst för dem med vars hjärta bankar lite extra för västkusten
men även för de som vill njuta av alla vackra bilder från Marstrand, västkusten och framförallt maten och
alla recept
 
Spelade några härliga golfrundor med Lukas och Kerstin
 
Har kommit igång med min träning. Tjoho! Sprungit, simmat och gymmat. Bådar gott inför hösten
och förhoppningsvis för vikten också?
 
Njöt, njöt...och njöt av bad i vår pool. Lovely! 
 
Och ibland bara med att doppa fötterna för att svalka av sig. Är så lycklig över att vi har pool just nu
 
Steve "in action" i en av alla banans bunkrar. Kerstin håller tummarna att slaget skall gå bra
 
På fredagen blev det en eftermiddagstur och utflykt till golfbanan, Poppy hill i Monteray tillsammans
med Kerstin och Steve. Solen var väldigt frånvarande och mitt spel var uruselt men banan var i fint skick,
sällskapet enormt trevligt och som vanligt hade vi hur roligt som helst på banan men ännu roligare
när vi äntligen hamnade på 19:e hålet
 
Dimma och dis var det gott om denna fredag eftermiddag i Monteray men faktiskt ganska varmt
 
Sista helgen på "sommarlovet" kiunde inte ha avslutats bättre. Vi blev bjudna på barnkalas som
senare på kvällen blev en kräftskiva på svenskt vis med alla de rätta tillbehören. En härligt, rolig, underbart 
trevlig kväll i fantastiskt sällskap.
STORT TACK TILL VÄRDPARET!
 
 
En förskräcklig syn mötte oss i söndags i Santa Cruz då vi anlände dit för att steppa ut på promenad, så här på sommarlovets sista dag. Vi hamnade mitt i händelsernas centrum. En död man hade flutit upp på stranden
och bärgningen pågick förfullt. 
 
Men sedan blev allting bara så skönt, ljuvligt och vackert
 
Mor och son
 
Lukas stilar. Likheten är slående. Det är bara våtdräkten och surfbrädan som fattas
 
Lukas gled omkring medan vi andra kämpade på i rask promenad takt
 
 
Å, vad det är gott att lufta tårna, höra vågornas brus och känna vinden i håret en varm sommardag.
Att dessutom ha en god lunchmacka i knäet gör inte saken sämre
 
Det blev en 8 km promenad t och r Santa Cruz pir, för att sedan komma tillbaka hit och äta vår 
lunchmacka som vi köpt. Livskvalité!
 
 
 
Todelooooo.....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: