swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Man vet vad man har men....

Kategori: Allmänt


Förra måndagen fick vi reda på att vi inte kunde bo kvar i huset som vi hyr. Familjen som äger huset har beslutat sig för att sälja det. Tråkigt och jobbigt att behöva flytta! Extra deppigt känns det eftersom familjen var här och tittade till huset i oktober och tyckte allt var så fint. De tyckte att vi tagit hand om huset väl och frågade om våra planer för framtiden. Rikard sa som det var men de var själva lite svävande med sina planer. De bor för närvarande i Iowa där de jobbar och har bestämt sig för att flytta dit för gott. De nämnde de dock inte i oktober. I december kontaktade Rikard vår "landlord"för att fråga om kontraktet som gick ut 1 februari och om vi kunde förlänga till juli. Han svarade att han trodde att det skulle gå bra och att han skulle prata med familjen. Vi fick inget svar och ringde igen i januari och då var han lite svävande och sa inte så mycket. Detta retar oss något otroligt! Båda parter visste om att de skulle sälja men ville hålla oss kvar så länge det passade dem och för att få in så mycket hyra som möjligt. De kunde ha varit schyssta och berättat om sina planer (åtminstone i december då vi frågade) så att vi hade kunnat planera med vårt boende. Nu hamnar vi i en svår sits med att hitta boende from. 1 april och några månader.Usch och fy! För att inte tala om alla merkostnader och besvär som det också för med sig. Måndags eftermiddagen blev en dag fylld av ilska och irritation. Började dock bra med en härlig niohålsrunda i solen med Lena och Kerstin. Jag hade sedan en tid hos läkare på eftermiddagen för en lite mindre hälsokontroll. Kände hur jag kokade inombords och tänkte att blodtrycket kommer nog att vara högt just nu. Men det var det inte. Vet inte om det berodde på min omtänksamma och trevliga läkare som var på ett strålande humör eller på det positiva resultatet av hälsoundersökningen, men jag kände mig lite mer uppåt då jag åkte därifrån.JA, ja....bara att ta nya tag. Det löser väl sig men man vet vad man har men inte vad man får!
Förra veckan passerade i allafall väldigt snabbt och i går var det måndag igen. Skall jag summera förra veckan lite kort så var den otroligt aktiv och jag somnade skönt på kvällarna trots en del husgrubbel. Det blev ett par golfrundor, golfträning på eftermiddagarna med Lukas, simning, många promenader och luncher med vännerna och träning på gymmet på kvällarna med maken. Dessutom har vi varit och tittat på några hus men vi får väl se vad det blir med det. Det är inte många hus ute för uthyrning och det är ingen som har något direkt intresse av att hyra ut bara för några månader trots goda referenser. Vi har inget bra läge nu, suck!
Sara åkte på en jätteförkylning med halsont i torsdags och har varit hemma och kurerat sig fram till igår. Lukas har varit pigg och tränat och spelat golf flera eftermiddagar förra veckan och hela helgen.
I fredags var vi bortbjudna på middag till vänner. Sara stannade hemma då hon var sjuk och Lukas gjorde henne sällskap. Lukas hade först tänkt göra något med en kompis men det blev inget så han stannade hemma och höll Sara sällskap. Tror de tycker det är mysigt att vara hemma själva ibland och göra som de vill. Inte alltid det är mysigt med en mamma som är hemma nästan jämt och håller "koll" på dem. Lagom är bäst! Jag och Rikard var i allfall borta på middag och blev bjudna på en supergod grill middag, goda tillbehör med gott vin. Det blev en jättetrevlig kväll. Tusen tack till värdparet, Mia och Jonas! ♥
Lördag morgon var Rikard uppe med tuppen och hade lust att åka och träna på gymmet i ottan. Det fick han göra ensam medan jag tog lite sovmorgon. Även en hemmafru kan faktiskt behöva det ibland :-). När Rikard kom hem igen blev det helgfrukost i trädgården då det var en helt underbar morgon och därefter åkte vi till träningscentret igen. Jag simmade och Rikard hejade på från poolkanten. Efter förmiddagens träning hade vi ett par sköna timmar i solstolarna och förundrades över att det faktiskt bara var den 4 februari och ändå 21 grader varmt. När vi åkte hem så sa Rikard "skönt med AC i bilen" och så satt vi där och log över hur bra vi hade det gentemot hemma i Sverige. Kan ju inte förneka att vi njuter av solen och värmen här just nu. Det har varit en fantastisk höst och vinter hittills. Mycket bättre än de två tidigare vintrarna. Tyvärr kommer det nog att bli vattningsrestriktioner i sommar om det inte kommer mer regn snart. Man får ta det onda med det goda!
På söndagen åkte jag, Rikard och Lukas till Cinnabar golfclub för att spela golf. Det är en otroligt fin golfbana och för mig blev det premiär med att spela där. Under veckorna blir det mest billigare banor för min del då greenfeen kostar några hundra minst och det är dyrare på helgen. Samma som i Sverige alltså. Det finns en del privata banor man kan bli medlem på men det kostar en himla dollar (som inte vi har). Hur som helst. Golfbanan var otroligt fin , omgiven av berg och natursköna vyer men det är en svår bana så bollade rullade som aldrig förr på green. Otroligt snabba greener!  Extra svårt då man inte är van att spela på sådana fina banor. Jag spelade inget vidare men det har jag inte gjort på ett tag nu. Har lite problem med min sving och har lagt till mig med lite konstigheter som gör att det blir toppar och duffar (dåliga slag) om vart annat. Ju mer frustrerad jag blir detsto sämre går spelet. Tror att alla golfare känner igen sig? Men det var fantastiskt härligt väder, golfbanan var kanonfin och så var det ju såklart roligt att spela med Lukas och Rikard. Synd att klaga! Rikard spelade som ett proffs så han och solen strålade ikapp! Hur bär han sig åt? (han som aldrig ens har tid att träna och hinner inte spela så ofta). Men gläds så såklart med maken.
Cinnabar hills golfcourse
Hmmm......lite extra spänning kan man tydligen få på banan. Men de
var tydligen inte så vanliga under vinterhalvåret.

Mitt golfsällskap för dagen bestod av mina fina killar och solen :-)

En underbar helg med hög livskvalité faktor!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: