swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Tjoho!

Kategori: Allmänt

Nu har det gått lite drygt en vecka sedan jag bloggade sist. Ibland är det lite svårt attt finna tiden för bloggandet (eller rättare sagt svårt att prioritera detta). Har även varit anonym gällande Facebook sista veckan. Har fått en del kommentarer gällande min bristande akrivitet på FB och skall sanningen fram så känner jag mig lite trött och omotiverad gällade just det forumet. Känns som FB är till för att hålla kontakten med bekanta, vänner, nära och kära men de flesta i min vänkrets är inte speciellt aktiva när det gäller inlägg och kommentarer (förutom några få av mina kära vänner) och det känns ibland som man för en enmanskommunikation. Kan inte hjälpa att jag känner så men inser att jag är lite trött på att de flesta bara läser (om ens det) och inte skriver något om sin egen vardag, tankar eller vill dela med sig av ett glädjeämne, recept, ett ögonblick, sorg eller vad det nu kan vara? Var och en gör som de själva vill och det respekterar jag. Men nu går jag till att vara som "de flesta andra" och läser bara (ibland). Skriver om tankar, känslor, eurfori, sorg, glädje och andra små vardagliga tankar och ting, det gör jag på min blogg eftersom jag tycker det är kul och vill dela med mig av min vardag som hemmafru i Kalifornien.
Veckan som har passerat nu (här är det söndagkväll) har det varit sportlov här. Sara har tillbringat en och en halv vecka i Mexico på spanska resa men är nu hemma sedan lördagkväll (det har varit tomt utan henne). Vi fick hem en mycket lycklig tjej som haft en jätterolig, äventyrsrik, spännande, utvecklande och minnesvärd resa som tyckte det var underbart med sin egen säng (från en smal och vanlig säng till en skön, mjuk 140 cm bred säng). Borta bra men hemma bäst. Hon hade mycket att berätta och vi alla i familjen fick fina presenter. Jag fick ett par superfina silverörhängen som var inköpta på fabriken som levererar till Tiffanys. Nice! Tack söta Sara! Tjejerna bodde hos en ensam 60 årig dam som tog väl hand om dem. Sara var dock mycket less på ost. All mat innehöll ost (frukost, lunch och middag). Måste dock säga att jag är mycket imponerad av de som organiserat resan (lärarna på Saratoga high school). De verkar som eleverna har fått se och göra mycket. Inte en tråkig stund på 10 dagar och dessutom har de lärt sig en hel del spanska. Så roligt! Vi har lovat Sara och nu även Lukas att åka nästa år (om de har bra betyg i skolan). Nästa år går resan mest troligt till något ställe lite utanför Cancun. Vi stannar nämligen här till sommaren 2013. Efter en del huvudbry gällande hyra av hus och annat så löste sig allting helt plötsligt då Rikard blev erbjuden en förlängning av sitt kontrakt till juni 2013. Fördelarna med att stanna var betydligt mycket större än nackdelarna så Rikard har tackat ja till erbjudandet om förlängning.  Hemmafru livet i Kalifornien fortsätter alltså lite till..... (för min del). Det innebär också att Sara kan ta sin High school graduation innan vi flyttar hem och Lukas får gå sitt andra år på highschool och kan söka in direkt på gymnasiet när han kommer hem. Nu blir det en lång Sverigesemester i sommar för att hälsa på nära och kära men även för att fixa nya pass till barnen samt för att ordna nya visum till oss. Skall bli så roligt med ett Sverigebesök. I sommar är det två år sedan sist vi var hemma. Men innan dess har vi massa roligsa saker framför oss. Bl.a. så kommer våra goa vänner Tomas, Line och Ludwig på besök i juni (smile).
Veckan som har varit har rusat förbi snabbare än någonsin. Lukas hade "try outs" i golf (uttaging till skollaget) måndag - onsdag. Mamma och pappa var självklart på plats de tre dagarna för att se när han spelade in på sista hålet. Vi höll tummarna så knogade vitnade. Kanske hjälpte det? Lukas kom med i skolaget. YIPPEY!!! Gissa om det var en lycklig kille som fick veta det på onsdag kväll och gissa om vi var två lyckliga, stolta och glada föräldrar? All träning gav resultat. Delad glädje är sanna glädje, så är det. Och visst är det en obeskrivlig lycka och glädje man känner då det går bra för barnen. Det kan nog varje förälder hålla med om?
Heja Lukas, Go Lukas go! Är så glad att jag haft lite extra tid att träna, stötta, köra och hämta Lukas från div. golfträningar. I såna lägen är man så tacksam för "hemmafrurollen", något annat kan jag inte säga.
Under veckan har det varit mycket fix och trix med huset vi bor i och den kommande flytten som sker den 7 mars. Här har varit besiktningsman, värderingsmän och annat. Dessutom har vi beställt tvättmaskin och torktumlare, rensat skåp och lådor, packat, städat lite och putsat en del fönster. Har betsämt mig för att spara pengarna och städa själv. "Aldirg mer" sa jag efter sommaren (för 1 1/2 år sedan) då vi magasinerade möblerna och städade för uthyrning av vårt hus i Landvetter.  Det är mycket mer jobb än man tror och inser och dessutom tar det mycket tid. Känner bara att de pengarna kan vi spara eftersom det blir en hel del utgifter i.o.m. denna flytt. Så det är bara att bita ihop och gno. Fint blir det. Finare och renare än när vi flyttade in!
Onsdag-torsdag bjöd på fantastiskt sommarväder. Det var 25 grader, strålande sol och ingen vind. Helt underbart! Men jag kände mig så fokuserad på stäning, rensing och packning så jag var knappt ute. Unnade mig dock en 9 hålsrunda med tjejerna på onsdag (superkul som vanligt)! När jag kom hem var jag full av energi och började med fönsterputs. Jobbade och putsade som en lite gnu. När jag hunnit med hälften (ute och inne) så var det dags att titta på Lukas som hade sin sista tävlingsdag på golfbanan. Svirade om och åkte upp och hejade, höll tummar (och tår) och hoppades att allt gått bra? Lukas spelade in "sådär" och vi körde hem med en mycket trött och besviken 14 åring. Men........lönen för mödan blev sepgelblanka fönster och pricken över i:et kom på kvällen då vi fick reda på att Lukas kommit med i golflaget! På kvällen firade vi med thai hämtamat, ett glas vin för mig och Rikard  och (Coca cola för Lukas till middag)
På torsdagen kände vi oss så trötta och less på allt fix, trix och städning med huset. Vi bestämde oss för att fira att Lukas kommit med i skollaget och att vi alla behövde ett litet "break" så vi tog en lillsemester till Lake Tahoe för lite skidåkning. Trots att det är relativt nära (endast ca 4 timmars bilfärd nordost) så har vi inte varit i Tahoe på de två åren vi bott här. Vi har inte åkt skidor på tre år. Sagt och gjort. Efter att jag och Lukas ätit en "firarfrukost" på Pancakehouse på torsdag morgon åkte vi för att handla diverse nödvändigheter som en skidsemester kräver. På eftermiddagen då Rikard kom hem så "brassade" vi iväg för en lillsemester. Från ett 25 gradigt Saratoga bar det iväg nordost för lite skidåkning. Helt otroligt! Kalifonien är fantastiskt! Oh, la, la vad vi hade det bra!
Jag och Lukas åt frukost på Pancakehouse på torsdagmorgon
för att fira att han kom med i skollaget. Mums!
Ingen nyttig frukost. Men å, så gott!
Utiskten från vårt hotell. Inget fashionabelt hotell men rent, fint och
med ett fantastiskt fint läge och en ännu mer fantastisk utsikt från
hotellrummet. Sandstrand utanför balkongen, sjön och snöklädda
berg i bakgrunden


Och till denna utsikt åt vi frukost. Vilken start på dagen!




South Lake Tahoe

Utiskt över Nevada med sin öken


Lukas omgiven av snökläddaberg  och utsikt över ökentorrt Nevada. Så läckert!


Jag njuter av utiskten innan jag ger mig iväg ner på skidorna. Lukas fixar med brädan
till vänster. Vilken dag. Sol, vindstilla, underbar utiskt, inga liftköer och härlig skidåkning





Lake Tahoe t.v. och Nevada t.h. Läckert!
Oh,la,la vilken kanonskiddag. Och vilket vacker Lake Tahoe. Vi blev förälskade

Redo för skidåkning


Aktiv skidåkare tar en välförtjänt paus. Life is good


Gött, gött i gött...gött

Vilken skiddag vi hade! WOW! Både torsdag och fredagkväll var vi ute och åt god mat. Torsdagkvällen hade vi ork att njuta av maten men på fredag var all ork borta. (Det tog på krafterna att vara kungar i backen). Vi var sannerligen inte kaxiga. Beställde mat, åt och sedan åkte vi hem. 15 minuter efter att vi kommit in genom dörren till hotellet strax innan 21 på kvällen så sov vi. Det kostar att ligga på topp!  Lördag morgon vaknade vi pigga till ännu en solskensdag med vacker utsikt över Lake Tahoe. Denna dag blev det dock ingen skidåkning utan tre pigga och nöjda resenärer som styrde kosan hemåt för att hämta Sara på San Francisco flygplats. Å, så härligt att få hem henne = familjemyyyyyys hela lördagkvällen!
Idag söndag blev det heta linjen på skype hela förmiddagen. Kul! Därefter började Rikard med sin amerikanska deklaration (den är inte att leka med), Sara chillade och packade upp, jag och Lukas åkte på lite sko jakt till honom. Därefter gjorde jag något som jag inte gjort på hela veckan, jag och Rikard åkte til gymmet. Tyvärr har det blivit ont om träning denna vecka (förutom golf, fönsterputs och skidåkning). Men som sagt.....det gäller att prioritera tiden. Det har varit fokus på annat. Den här veckan startar ännu en kurs för min del. Allt på en gång! Känner att jag inte riktigt vet hur jag skall hinna med allt men skam den som ger sig. Mina kursböcker har blivit fördröjdai Sverige men det är väl bara att köra på och se glad ut? Blir säkert bra i slutändan ....(hoppas jag)?
Todelooo........nu kallar John Blund. Imorgon väntar en ny spännande vecka med sista dagarna i februari och några dagar i mars. Den här veckan verkar det som det blir lite mer normalt vinter / vår väder med växlande sol, regn och ca. 13 grader. Perfekt för träning, studier, städning och packning. Inget ont som inte har något gott med sig! Hoppas det blir lite kul emellanåt också?
Åsa ♥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: