swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Martin Luther King-dagen

Kategori: Allmänt

Martin Luther King dagen firas den tredje måndagen i januari som nationell helgdag i USA. I år är den den 16 januari i anslutning till Kings födelsedag den 15 januari. Det är en dag som betonar att alla människor är lika mycket värda oavsett bakgrund och påminner om Kings arbete mot segregering och rasism. Många amerikaner använder dagen till frivilligt arbete "A day of service", "A day on, not a day off". Undrar vad vi skall göra idag?  Barnen är lediga afrån skolan idag men Rikard jobbar. Så skönt när barnen är lediga. Det känns som jag är "ledig" då med (ler). Men idag är jag faktiskt inte ledig. Jag har en ilämningsuppgift som skall lämnas in idag och nu har jag endast några timmar på mig. Har jobbat på den ett par dagar men känner mig inte riktigt nöjd. Men hur jag än vänder och vrider på det hela så verkar det inte bli så mycket bättre? Kanske läge för att skicka in den nu?
Jag skall i alla fall tvätta alla sängkläder och hänga ut för det är en solig och fin dag idag även om det inte lovas direkt varmt idag, bara 12 grader.  From. onsdag så lovas regnskurar flera dagar framöver. Suck! Det är verkligen välbehövligt och jag skall inte klaga för vi har haft det så bra med en solig, torr och fin höst och vinter men det känns inget kul med regn!
Vår lokala mataffär har fått in Gevalia kaffe så idag är det svenskt kaffe i koppen. Det är inte billigt, 8.99 dollar + skatt, alltså nästan 10 dollar = ca. 70 kr för ett halv kilo kaffe. Hmmm.....
Gula paket. Lägg märke till att det står "Founded in Sweden"
i höger hörn
Jag och Lukas skall ägna en stor del av dagen till att träna golf. Chippar, puttar och slag på driving ranchen. Därefter skall vi spela golf på en korthålsbana för träningens skull. Kul att träna med Lukas. Sara skall visst träna golf med skollaget morgon efter skolan. Kul!
Helgen gick som vanligt fort. På fredagen hade vi familjemys fastän Sara var på bio och sov sedan över hos en kompis.
På lördagen vaknade vi upp till en solig och varm dag. Helt underbart! Satt ute och åt frukost i solen. Därefter åkte jag och Rkard och tränade lite på gymmet, sedan simmade jag och därefter slappade vi ett par timmar i solen. Så härligt och lyxigt! På lördagkvällen var vi bortbjudna. Det bjöds på fondue och det var så gott! Det är ju inte varje dag man äter det. Det blev en supertrevlig kväll med härliga vänner!
Igår, söndag var det inte lika varmt och skönt. Vaknade upp till en gråmulen morgon. Jag och Rikard åkte för att spela golf och väl på golfbanan kom faktiskt solen men det var bara 13 grader. Vi spelade ihop med ett trevligt amerikanskt par och det blev en hel del glada skratt. Efter nio hål blev det molningt igen och så började det blåsa ganska kraftigt. Brrr vad kallrt det blev! Golfrundan gick sådär men slutade i vilket fall på 32 poäng så det var ganska ok avslut ändå även om spelet var väldigt upp och ner. Suck!
Nästa lördag, den 21 är det tänkt att vi skall delta i en pargolftävling med några vänner. Vi har sett fram emot detta i flera veckor nu men det ser tyvärr ut som att det skall bli en del regn både innan och under lördagen. Men skam den som ger sig! Skall ut och träna lite nu under veckan då jag verkligen hoppas att vädergudarna inte ställer till det med regn. De brukar vara ganska snälla här och det blir sällan så illa som de lovat.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: