swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Härlig vecka

Kategori: Allmänt

Längesedan jag hann och orkade med att blogga. Det är lite frustrerande när man inte riktigt hinner med eller orkar (även om man vill). Men här kommer ett liten sammanfattning från den senaste tiden. Varsågod!
Fredagen (den 4:e) hämtade jag min vän Annika på flygplatsen i SF och förra fredagen (den 11:e) vinkade jag /vi farväl till henne. Annika bodde här ett år med sin familj (men flyttade hem till Sverige förra sommaren) så hon känner många av de andra svenskarna här också. Därför passade det jättebra att hon sov här hos oss från fredag - måndag och sedan hos vår gemensamma vän, Eva från mån - fredag den här veckan,
När vi väl var hemma här (Annikas första kväll) så tänkte jag att det är lika bra att hitta på något för att hålla Annika vaken en stund på kvällen. Sagt och gjort. Vi åkte till ett litet winery här i down town Saratoga för att dricka ett glas vin på deras uteservering. Carina, Staffan, Eva och Tobbe är våra gemensamma vänner så det kom också dit.  Efter en härlig stund i solen med massa snick-snack så åkte vi hem och åt lite lasagne (som jag hade förberett innan) till fredagsmiddag. Annika var förvånansvärt pigg och orkade faktiskt hålla sig vaken en bra stund men tror hon somnade gott den kvällen.
Lördag morgon. Annika var upp före tuppen (tror jag)? Pigg, ivrig och sugen på att återse gamla trakter så gick hon ut och tog en lång promenad, ensam och allena. När jag och Rikard väl orkade oss upp några timmar senare (vid 7) så hade Annika redan hunnit med mycket. Efter en skön frukost ute i solen bestämde vi oss för att åka ner till Santa Cruz och tillbringa dagen där. Lukas var bjuden på födelsedags party där och skulle sova över så vi passade på att hänga med då någon ändå måste köra dit honom. Vi fick en härlig dag på stranden. Den här gången höll vi till på en strand nära Santa Cruz båthamn och det var en otroligt trevlig strand.  På eftermiddagen när vi styrde kosan hemåt igen bestämde vi oss för att lyxa till oss med att gå och fixa naglarna. Å, så härligt lyxigt det var! Vi njöt, njöt och njöt båda två och blev riktigt ompysslade. Kvällen tillbringades hemma med god middag bestående av ugnstekt lax, kokt "färskpotatis" och en hemmelskt god sås. Helt enkelt en toppen lördag!
Söndag morgon. Ännu en morgon då Annika var uppe i ottan. Hade planerat att vi skule ta bergspromenaden tillsammans men hon var så morgonpigg så hon gav sig ut på en promenad allena, igen. (Vi hade inte riktigt samma dygnsrytm) så jag och Rikard to en promenad själva lite senare. Det var en underbart varm morgon så självklart blev det frukost ute i solen sedan. På dagen hade jag lite "måste göra studier" så Annika pep iväg med Carina för lite shopping och jag pluggade. Men på eftermiddagen åkte vi (nercabbat) och förnöjde oss på "vårt" winery, Pichetti, där vi är medlemmar. Där träffade vi Staffan och Carina men även Bill och Helena. Vi njöt av vinprovning, levande musik och sedan blev det en pic-nic lunch ute i solen med smörgås köpt i "food-trucken" som dagen till ära gästade gården. Mackan avnjöts tillsammans med ett glas vin som inhandlades på plats. Vilken otroligt trevlig söndag eftermiddag. Sedan blev det en myskväll hemma med goda grillade New york steaks och bakpotatis. Riktigt amerikansk middag. Helgen försvann så snabbt, så snabbt.
På måndag blev det en heldag i San Francisco. Vi var fem tjejer som åkte för att tillbringa en heldag i staden för att bara promenera omkring, fika, äta lunch, tjejsnacka och ha det bra och på kvällen hade vi bokat in oss på
en föreläsning om "personal branding" som SWEA professional ordnat. Vi hade en toppen dag. Den annars så blåsiga och kyliga staden visade sig från sin bästa sida och bjöd på både sol och värme till vår stora lycka. Dagen med allt vad den bjöd på var toppen pch föreläsningen på kvällen var pricken över i:et. Väl hemma på natten flyttade vår gäst, Annika till Eva (som vi planerat) för att bo hos henne till fredag.
Tisdag den 8:e maj var vår älskade Lukas 15 års dag. Han blev uppvaktad med sedvanlig sång, paket och frukostbricka på sängen men sedan var det skola som vanligt. Gladare 15 åring som cyklade till skolan fick man nog leta efter den dagen! ♥ Denna dag var också min och Rikards 20 åriga förlovningsdag ♥ På dagen blev det en hel del plugg för min del men på kvällen hade jag bokat bord på en fin restaurang här i Saratoga, LA fondue. Oh,la,la. Vi hade en helt fantastisk kväll! Vilket ställe, vilken mat, service och miljö. Helt magiskt! Vi glömde tid och rum samt att det var en tisdag och njöt så länge vi kunde. Lite synd att vi inte vetat om att den var så bra, innan. Det blir helt klart fler besök där. Så gott och mysigt!
Onsdagen var en fixardag. Det blev en massa gjort för min del. Både "måste göra grejer" och andra "bra att göra grejer".
Torsdag hade jag bjudit in till tjejmiddag här hemma. 13 glada tjejer kom på besök och det blev en härig kväll med massa god mat och tjejsnack. En kväll som gick alldeles för snabbt. Sen blev det fredasg igen.....En vecka går så snabbt!
Jag och Annika i matlagningstagen, Annikas första kväll. Hon ser
oförskämt pigg ut måste jag säga


Jag, Annika, Carina och Eva på Cinnabar winery


Tor-Björn, Rikard och Staffan


Självklart åkte vi nercabbat


Annika och Staffan provar vin inne på Pichetti winery


"Food truck" som stod utanför wineryt. Där kunde man förse sig med
mumsiga mackor


Bill, Helena, jag och Rikard inne på
Pichetti winery


Många hade pic-nic utanför


Och så även vi. Mums filibabba! Ett gott vin (inköpt på wineryt)
och en god macka blev en härlig pic-nic i solen denna söndag
Life IS Good!


Hela "pic-nic" gänget


Annika, Carina, Staffan och jag


Sedan fortsatte vi söndagsutflykten i det fina vädret. Annika satt fram
och njöt av att åka nercabbat i sol och värme och jag fotade från baksätet.
Vi fortsatte till ett annat winery för visa de magnifika vyerna som man får på
köpet däruppe. Wineryt var stängt men vi stannade och njöt av utsikten


Mountain winery med sin underbara amfiteater

Vi njöt av den vackra utsikten däruppe


Och sedan körde vi hem igen.

Måndag morgon packade vi bilen full med tjejer och drog till San Francisco


Vi möttes av ett soligt och varmt SF. Ljuvligt! Staden är annars känd för att vara
blåsig och kall, oavsett tid på året men vi hade tur med vädret denna dag.
Fika stopp på ett mysigt café i Hayes valley


Sofia och Annika var kartläsare





Ljuvliga, vackra, mysiga och underbara SF. En blandning av stort och smått bland kullarna


So......... "SAN FRAN"



The conservatory in Golden gate park


Rhododendron. Parken skulle visst innehålla 850 sorter men vi hittade
inte riktigt dem. Många var nyplanterade eller omplanterade så den
riktiga blomsterprakten uteblev


Blå regn. Så vacker


En glimt från den "Japanska trädgården" i Golden gate park


Ännu en glimt


"Putti nutt" hus i SF


Två glada tjejer. Eva och Carina


I den japanska trädgården fanns lite skön skugga. Det var välbehövligt denna varma dag



Vi gick och gick.......... och gick mycket i SF hela dagen. Vid fem snåret var vi tillbaka i stadskärnan och hann med en timmes "turbo shopping" innan vi skulle åka till kvällens SWEA föreläsning. Trötta i benen och med en bra bit kvar att gå (30 minuter innan föreläsningen), försökte vi jaga rätt på en taxi. Det var inte så lätt och "NY style grab a cab"  funkade INTE. Vi stod framför ett hotell mitt inne i SF och diskuterade hur vi skulle lösa vårt problem med att ta oss från A till B. Då vevade en limousinchaufför ned rutan och frågade om han kunde hjälpa till? Tjoho! Gissa om vi blev lyckliga då vi fick åka limousin för en billig peng. Oh,la...la!


JAg och två av tjejerna i limousinen


Väl framme på "Swedish American hall" var det lite mingel och det bjöds
på ost, kex och lite vin som sponsrades av en av SWEA medlemmarna
(de äger en vingård) Mycket trevligt och gott

Föreläsningen handlade om "personal branding" och hölls av Ellen Loyeen som är en känd föreläsare här i Silicon valley. Otroligt intressant, inspirerande, kul och lärorikt! Så glad att jag fick tillfälle att lyssna på henne och glad över att vara medlem i SWEA så jag kan få möjlighet att delta i deras fina arrangemang. För er som är nyfikna på Ellen så finns en läk nedan till hennes hemsida.


Klockan blev sent innan det var dags att styra kosan hem från ett mörkt, kallt
och blåsigt SF. Men vilken härligt, rolig minnesvärd dag jag fick tillsammans
med mitt trevliga sällskap





Kommentarer


Kommentera inlägget här: