swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Oj, vilka dagar!

Kategori: Allmänt

Vissa dagar är helt enkelt mycket bättre än andra, så är det bara!

I torsdags slutförde jag och min studiekollega, Erica vårt andra gemensamma arbete. Vi har lagt ner otroligt mycket tid på dessa inlämnings uppgifter så det kändes så skönt att kunna släppa detta. Nu är det inte så mycket mer kvar. Eller jo, lite är det ju förstås. Argumenterande tal och ett par inlämningsuppgifter. Så visst finns det lite mer att "bita i"!

Erica är en svensk tjej som bor i Chicago och som jag träffat på en distanskurs som jag läser nu. Hon är också hemmafru och är i USA på samma premisser som mig och många andra. Vi har mycket gemensamt och det var rätt lustigt att vi faktiskt funkar och samarbetar bra ihop. Ren tur att det blev så när vår lärare tyckte att vi kunde jobba ihop som par (då våra timmar stämmer ganska väl överens). Är det inte fantastiskt vad härligt det är att träffa nya människor så här?

Ett par timmar senare hade jag stämt träff med min vän, Jessica som jag för övrigt också träffat (på sätt och vis)  i "cybervärlden". Det var nämligen så att Jessica (som är en svensk tjej men gift med en amerikan) flyttade till grannkommunen och kände sig lite ensam (som man gör som nyinflyttad på ny ort). Hon googlade lite och hittade min blogg, skrev ett mail och på den vägen är det. Vi har träffats en hel del sedan dess och har roligt ihop. För ett par veckor sedan då vi var ute och fikade så var det en dam som vände sig om på kafét där vi satt och sa: ni måste vara syskon eller bästa vänner? Ni verkar ha så otroligt roligt ihop och det smittar. Roligt, att kunna glädja någon! Men faktum är att vi pratar mycket båda två, skrattar gärna och högt. Tro sjutton att vi hörs, syns och sprider (kanske glädje)? Visst är det helt otroligt vad morgondagen kan erbjuda i form av nya bekantskaper, om man bara tar för sig lite.Vi tog i alla fall en härlig 7 km. promenad i grannkommunen, Los Gatos och därefter festade vi till det och åt en supergod grekisk lunch. Mums!

På eftermiddagen åkte jag och simmade 1000 meter och lapade sol en stund men hann inte stanna så länge då jag skulle iväg på en SWEA tjejträff på "fina gatan". Vi blev bara sex tjejer men satt utomhus på Mexikansk restaurang, åt gott, sippade på vin och Margeritas samt försökte prata. Det var lättare sagt än gjort att prata då de hade en orkester som spelade högljudd salsa hela kvällen. Det blev ändå en riktigt mysig kväll med många nya bekantskaper och glada skratt. Härlig, lyxig och rolig dag.

En himmelskt god Souvlaki på grekiska restaurangen, Opah i Los Gatos

Rekommenderas för den som har "vägarna förbi"

Funderade på om det hjälpte att se saker och ting "med andra ögon"?

Kunde inte bestämma mig om jag skulle hem och städa en

stund eller ligga kvar i solen? (latmasken vann)

Jag och Carina på

El Jardin Tequila Bar & Restaurant | Santana Row

Trevligt ställe en skön sommarkväll

Idag, fredag har jag spelat golf med bästa Kerstin och Monika. Vi har alltid lika roligt på golfbanan. Träffade även min vän Per (en Finlands svensk äldre herre). Så roligt! Hoppas vi får ihop en runda en dag Per? Och så har jag gärna "kafferbjudandet innestående, till nästa gång tack"! Det var dock en lite kylig dag här idag. När vi gick ut och spelade vid 10 snåret så blåste det jättekallt, var ganska molnigt och endast 17 grader. Det fick bli långbyxor och varm tröja på banan idag. Men när rundan avslutades var solen tillbaka igen och vinden hade mojnat. Det blev ganska skönt så vi kunde äta vår sedvanliga lunch ute i solen. Härligt!

Sedan blev det till att göra lite nytta. Åkte och handlade och städade hela huset. Pust! Kände mig så himla duktig så jag tyckte faktiskt att det var dags för en månatlig belöning. Sagt och gjort, jag åkte till USA nails här i Saratoga och gjorde lite enklare, välbehövlig skönhetsvård. Så gott att unna sig det här ibland då det är relativt billigt. En hemmafru kan ju inte bara tvätta, städa, stryka och gno utan behöver faktiskt lite lyx, lugn och ro (emellanåt) för att orka med den tråkiga marktjänsten.

Nu väntar vi på Rikard som förväntas anlända vid 20 tiden. Huset doftar rent, räk- och laxmackorna är nästan klara, vinet på kylning och vi längtar sååå efter honom!

Önskar er en riktigt trevlig helg!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: