swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

Happy Thanksgiving

Kategori: Allmänt

Idag är det onsdag och det är dagen innan den stora dagen här USA, Thanks giving. Dagen infaller alltid den fjärde torsdagen i november och är en fyradagars helg här i USA och våra barn är lediga från skolan onsdag-fredag. Jag har skrivit lite historik om detta förut men gör det igen, lite kortfattat, för det skadar inte att bli påmind om vad det egentligen innebär. 
 
Pilgrimer anlände till USA år 1776. Det var svårt med skördarna och pilgrimerna fick då hjälp av indianerna. När den första bra skörden kom så ordnade pilgrimerna en tacksägelsefest till guds ära, där man serverade vilda ankor och gäss men med tiden har de bytts ut till kalkon (www.Wikipedia.se).
 
        Bild fr. Wikipedia
 
Annars händer det inte så mycket här. Vardagen rullar på med allt vad det innebär. Vädret har varit lite blandat, med lite regnskurar men det är ganska varmt och solen visar sig mer än regnet och molnen så det är helt ok. Jag har spelat en del golf med tjejerna och varit ute på en del andra trevligheter under den senaste veckan så tiden har bara rusat iväg. Jag är i alla fall vansinnigt trött på kvällarna så jag har nog varit ganska aktiv, vilket jag tycker är ett bra tecken. Det är skönt att vara trött i knopp och trött när kvällen kommer men önskar ibland att jag inte skulle vara fullt så trött och orka sitta uppe och kolla på en film. Ja, ja, det är bara att acceptera att jag mår som bäst när jag får min "skönhetssömn" med minst 8 timmar och sedan är jag faktiskt pigg och glad för det mesta. 
 
I måndags spelade jag golf med Sofia och Katarina. Det var en härligt solig måndag och vi körde en liten slaggolftävling oss emellan. Ingen av oss spelade bra tyvärr men Katarina vann med fyra slag. Roligt var det i alla fall. Därefter fortsatte jag och Katarina för att handla mat på "big pack affären, Costco". Det är en fantastisk affär med lite av varje samt mycket god och fräsch mat där det mesta säljs i stora förpackningar. Vi handlade men fick oss ett en knivig uppgift då vi kom till bilen då vi skulle "knö" in allt. Bagagen på bilen var ju full med golfbagar och golfvagn så det blev till att använda baksätet. Allt går med lite vilja. 
 
Rolig syn
 
I måndags kväll var det avslutning för Saras golflag. Det hade en sk. golfbanquet. Det är inte så flott som det låter utan helt enkelt en helt vanlig avslutning där man träffas och äter något gott ihop. Det brukar vara uppe på golfklubbens restaurang i vanliga fall men denna gång blev det en annan restaurang (enligt önskemål från tjejerna). "Coach Dave" hade beställt en pizzabuffe med lite annat smått och gott och därefter serverades pajer med glass i stora lass. Alla föräldrar och syskon var inbjudna och tänk, vi fick också följa med. Eftersom Sara går sista året på High School så blev detta också sista gången hon hade chansen att vara med i golflaget (lite vemodigt) Det blev en trevlig kväll och oj, vad goda pizzor. De var så goda så vi rullade ut till bilen och hem efteråt. 
Sara med hjäptränaren Louise (Pro på Saratoga Countryclub) med Coach Dave
 
Sara fick även en utmärkelse av Coachen som en av de bästa spelarna och fick mycket beröm för sin positiva attityd i laget. Förra året fick hon utmärkelsen "team Capten" som är en fin utmärkelse i ett lag och det är en merit om man skall söka in på college. Lite vemodigt att det är slut. Men "mamma och pappa" är så klart stolta över vår fina och duktiga Sara. 
 
Saratoga girls golf team 2012
 
Jag glömde ta kort på den goda buffen men efterrätten var populär. 
 
Fyra olika pajer i samma form med glass ovanpå
 
Igår, tisdag var det varierande väder med lite regn och lite sol så en regnbåge
förgyllde himlen när jag gick ut för en powerwalk i bergen
Men, vi hade tur. det var inget regn just när vi gick, bara sol 
 
 
Idag regnar det. Det kommer lite små skurar då och då. Ganska skönt! Barnen är lediga från skolan (=mamma också ledig)  och har en välförtjänt sovmorgon. Underbart! I skrivande stund sitter jag i sängen med min tredje kopp kaffe. Idag får det bli lite VÄLBEHÖVLIGT hemmapyssel. Det känns som jag ligger lite efter med mycket här hemma efter veckans alla aktiviteter och nöjen. I morgon är vi bjudna på en "Thanksgivingdinner" i äkta amerikansk anda. Åh, vad mysigt det skall bli! Det känns lite som julafton. 
 
Happy Thanksgiving!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: