swedishhousewifeincalifornia

Mitt i livet i Saratoga, Kalifornien.

På gott och ont

Kategori: Allmänt

 
Sorry!
Återigen är det ett litet glapp i bloggandet (på gott och ont) och det är nu lite drygt en vecka sedan sist. Men bättre sent än aldrig sägs det ju.
 
Rikard kom hem från Sverige till slut förra lördagen, och faktiskt bara ett par timmar senare än vad som var tänkt från början. Oj, vad timmarna kan gå sakta när man väntar och längtar! Han kom hem, duschade och bytte om och sedan bestämde vi oss för att "titta in" på Garden partyt som vi var inbjudna till. Rikard var rätt så trött och jag hade också hunnit bli lite trött men när vi kom dit så var det full fest så vi rycktes med (på gott och ont).
En stund efter att vi hade anlänt fick vi gäster oss en överraskning. Värdinnan bjöd på underhållning i mästerklass och dansade två mexikanska danser, iklädd folkdräkt för det var Mexicos nationaldag, vilket (i alla fall vi) inte hade någon aning om. Otroligt fint! 
 
 
Fantastisk uppvisning! Och tiden sprang iväg så vi var inte hemma förrän framåt morgonkvisten. Oj, oj...oj!
Söndagen gick i långsam takt och vi fick inte mycket gjort, tyvärr. Däremot så var det trevligt att packa upp Rikards väska då han hade med sig lite smått, gott och presenter från Sverige. Rena rama julafton! Jag och Sara som fyllt år fick lite presenter från Sverige, bokpaket med studielitteratur samt så hade Rikard handlat lite godsaker som vi längtar efter från Sverige, bl.a. Polarpärlan bröd som barnen älskar att äta till frukost innan skolan.
 
Å, vilka fina presenter jag fick! TUSEN TACK! 
 
För Rikards del var det skönt att ta det lugnt då han hade en helt vanlig jobbdag på måndagen och han kände sig dessutom extra trött med jetleg. Jag pluggade några timmar men mycket annat vettigt blev inte uträttat den dagen.
 
För övrigt så blev det en hel del plugg förra veckan. Kände mig dessutom hängig och  ont i kroppen och huvudet så det kändes jobbigare än vanligt att plugga. Det blev ingen träning heller på grund av att jag inte kände mig bra. Tog mig i kragen och bestämde mig för att verkligen vila så att jag som snabbt som möjligt kan träna igen. Svårt men nog den bästa medicinen? Unnade mig också ett par mysiga lunchträffar med kära väninnor för att skoja till tillvaron lite och få lite mer energi för plugg. 
 
En kväll var det föräldramöte på High School och, överraskande nog (or not) ville de att
föräldrarna skulle vara generösa och återigen skänka lite till skolan. Denna gång samlade de in pengar för att kunna göra fina dekorationer till"graduation night". Det är klart att då får man ju skänka en slant till ett gott ändamål. För övrigt var det mest information om college. Ganska intressant ändå!
 
En morgon då jag behövde en paus från studierna blev det brödbak. Oj, vad jag kände mig duktig och
oj, vad gott det blev. Kändes ganska ok att sätta sig vid böckerna igen med en nygräddad grötbulle
 
På torsdag skickade jag in min första rapport. Skönt, otroligt skönt! Vilken lättnad att släppa iväg den. Firade med att gå på en SWEA tjejträff på kvällen. Oj, vad mysigt, skoj och trevligt det var och och vad välbehövligt det var med en liten social stund efter veckans timmar, hängandes över studielitteratur. Vi var många prat glada tjejer som åt och drack gott och det blev några timmar med många glada skratt. Underbart! 
Carina provade deras goda specialité med deras egna tomater och
en tonfisk röra. Har inteprovat den än men den rätten skall tydligen
vara gudomligt god. Nästa gång kanske?
 
På fredagen hade jag också en härlig och "ledig" dag utan plugg. Jag spelade golf med Kerstin och Sofia. Det var en härligt solig. härligt varm och härligt trevlig runda som kändes ännu härligare när vi spelat klart och jag kände mig ganska nöjd med mitt spel. Det "onda" verkar ha vänt? Nu är jag "back on track" igen och sakta men säkert börjar svingen, chipparna och puttarna att bli bättre. Tjoho! Det är en lätt euforisk känsla när man spelar bra.
Obeskrivligt härligt!
 
I lördags blev det ingen sovmorgon. Klockan ringde ganska tidigt och jag och Rikard var på golfbanan halv nio. Vi hade en inbokad heldag med vänner. Först golf, sedan poolhäng i solen och sist men inte minst en härligt god middag. Det kändes som vi var iväg på semester för en dag. Underbart! Även i lördags gick mitt spel bra och faktiskt ännu bättre än på fredagen. Lördagen bjöd på sol och 30 gradig värme så det var perfekt att slappa en stund vid poolen hos Kerstin och Steve. Life is good! 
 
Lyx, lyxigt och jättegott känns det med jacuzzi i sol och värme
efter en golfrunda. Ett glas kallt och gott rosévin och bubbel 
gjorde ju inte saken sämre. Life is good!  
 
Kerstin och Rikard, Kerstin och Steve och " dagens pool plock"
Mys. En så otroligt trevlig, varm och härlig eftermiddag i
glada vänner lag
 
En del av poolområdet där Kerstin och Steve bor
 
Söndag morgon vaknade vi tidigt, konstigt nog. Det blev inte många timmars sömn då vi var hemma sent i lördags natt men vi kunde inte somna om (trots att jag var trött som jag vet inte vad). Morgonens aktiviteter gick i slow motion. Hmmmm, det kostar att ligga på topp! Men, efter några rejäla koppar starkt kaffe och en stadig frukost var vi på G igen. Kl. 11 var vi bortbjudna på kombinerad skördefest och 9 års kalas.
 
Värdinnan, Anna (som kikar fram) hade fixat en kalas fin buffé till alla kalas och "skörde" gäster
 
Solen strålade och dagen blev varm. En underbar dag att ha fest på men i varmaste laget för att skörda druvor. Men, oj, så roligt och trevligt det var. Det är nämligen så här att ett svenskt par som bor här och hyr ett hus här har några druvrankor i trädgården som de måste ta hand om för husägarna. Det är inte varje år som druvorna blir så pass bra så man vill göra vin av dem men just i år var de perfekta. Sagt och gjort. Anna och Stefan som bor i huset anordnade en skördefest och vi gäster fick hjälpa till att plocka druvor och därefter trampa dem. 
Husägarna, landlorden kom dit och instruerade i hur vi alla (nybörjare) skulle göra när vi tog druvor och sedan hur vi skulle göra därefter. När man hade en full hink fick man tömma den i ett par stora bunkar och därefter skulle druvorna trampas.
 
Djup koncentration 
 
 
Vackra Merlotdruvor. Goda också.
 
 
 
Rikard i startgroparna
 
Yes. Alla hjälptes åt. Stora som små.
 
Glada "plockare". Rikard och Oskar
 
Stefan (som bor i huset för tillfället) jobbade så svetten lackade
 
Barnen turades om att trampa
 
Vi provade inte att trampa men det ser nästan lite skönt ut
 
Stora och små trampade 
 
 
Mycket trevlig dag!
Men nu från det ena till det andra. 
Handlade på en storköpsaffär, Costco, igår och blev lite paff då affären verkligen plockat fram hela
julsortimentet. Hallowen grejerna var borta och nu skall vi tänka på jul. Ännu konstigare känns
det när solen skiner och det nästan är 30 grader. Borde inte bli förvånad då vi bott
här ett tag nu men blir lika "tagen på sängen" varje år ändå
Mycket plugg denna veckan också. Försöker går ut i solen och plugga emellanåt men känns som
det blir "hellre än bra" 
 
Fikade med min "lille" son (som faktiskt inte är så liten längre och längre än mig) en dag efter skolan 
Vi fikade, pratade och gjorde läxor båda två. Skön miljö. Mysigt!
 
 
Nä, nu får jag jobba på lite med pluggandet. Rapport 2 skall vara inlämnad imorgon, torsdag och jag har inte tid med massa andra "nöjen" egentligen. Men imorse var jag ute och sprang 1,4 mil eftersom det snart är dags för halvmaran. Det var tungt men gick hyfsat bra ändå. Nu skall jag snart köra Sara till golfträning och sedan skall jag ta mig tid för ett besök hos "min" kiropraktor. Sedan får det bli plugg resten av kvällen. 
 
Todelooooo
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: